6 Ağustos 2013 Salı

İslamoğlu Tef. Ders. MUHAMMED (03 - 08) (159-2)B



        A sayfasından devam

        3-) Zâlike Bi ennelleziyne keferuttebe'ul bâtıle ve ennelleziyne amenüttebe'ul Hakka min Rabbihim* kezâlike yadribullahu lin Nasi emsâlehüm;

        Bu böyledir; çünkü hakikat bilgisini inkâr edenler, geçersiz fikirlere tâbi oldular! İman edenler ise Rablerinden Hakk'a tâbi oldular... İşte böylece Allâh insanlara onların (
iki grubun) misallerini veriyor. (A.Hulusi)

        03 - Bunun sebebi çünkü küfredenler kendilerini bâtıla uydurmakta, iman edenler ise rablerinden gelen hakka uymaktadırlar, işte Allah insanlara kılıklarını böyle tanıtır. (Elmalı)


        Zâlike bu böyle olacaktır. Bi ennelleziyne keferuttebe'ul bâtıl çünkü küfürde direnenler amaçsızlık ve anlamsızlığın peşine takılmışlardır. ve ennelleziyne amenüttebe'ul Hakka min Rabbihim imanda sebat edenlerse rablerinden gelen hakikate tabi olmuşlardır.

        Evet, Hakk ve batıl; anlam ve anlamsızlık. Amaç ve amaçsızlık. Hakk, anlam ve amaç; Batıl; anlamsızlık ve amaçsızlık. Dolayısıyla batılın peşinden gidenler hayatı anlamsızlaştıranlar ve amaçsızlaştıranlardır. Hayatın içini boşaltanlardır. Hayatın içeriğini yok edenlerdir. Değer düşmanlarıdır onlar. Her küfür bir değer düşmanlığıdır.

        kezâlike yadribullahu lin Nasi emsâlehüm işte Allah insanlara kendi durumlarını böyle açıklamaktadır.


        4-) Feizâ lekıytümülleziyne keferu fedarberrikab* hattâ izâ eshantümuhüm feşüddül vesâka, feimma mennen ba'dü ve imma fidaen hattâ teda'al harbü evzareha* zâlik* velev yeşaullahu lentesare minhüm ve lâkin liyeblüve ba'daküm Bi ba'd* velleziyne kutilu fiy sebiylillâhi felen yudılle a'malehüm;

        (
Savaşta) hakikat bilgisini inkâr edenlerle karşılaştığınızda, boyunlarını vurmaya bakın! Nihayet onlara ağır bastığınızda, bağı takviye edin (esir alıp bağlayın)! Ondan sonra yapılacak olan, lütfen karşılıksız salıvermek ya da fidye mukabilinde bırakmaktır! Harp ağırlıklarını bırakıncaya kadar! İşte bu! Eğer Allâh dileseydi, elbette onlara yaptıkları suçun sonucunu (azap yollu) yaşatırdı! Fakat bazınızı, bazınızda olarak denemek için (savaşı koydu). Allâh yolunda öldürülenlere gelince, onların yaptıkları asla boşa çıkartılmaz! (A.Hulusi)

04 - Onun için küfredenlerle muharebeye tutuştunuz mu hemen boyunlarını vurmaya bakın, tâ kuvvetlerini derinden kırıp tepeleyinceye kadar, o vakit da bağı sıkı basın, ondan sonra da ya azâd ya fidye, ta harp ağırlıklarını atana kadar, bu böyle, gerçi Allah dilese elbette onlardan öç alıverir ve lâkin sizi yekdiğerinizle imtihan edecek; Allah yolunda katledilenlere gelince amellerini aslâ boşa gidermez. (Elmalı)


Feizâ lekıytümülleziyne keferu fedarberrikab artık küfürde direnenlerle savaşta karşılaştığınızda hemen boyunlarını vurun.
Kur’an da savaş hakkında böylesine net, keskin biçimde gelen ilk ayet bu olsa gerektir. 1. ayete dayanarak tabii ki, Allah yolundan alıkoyan iman ve özgürlük düşmanlarıyla savaşta karşılaştığınızda. Yoksa yolda karşılaştığınızda falan değil. Çarşıda pazarda, markette karşılaştığınızda değil. Burada öyle bir şeyden söz edilmiyor. Burada sıcak bir savaştan söz ediliyor. Bunu doğru anlamak gerekiyor.

hattâ izâ eshantümuhüm feşüddül vesâk nihayet kızışmış bir savaşın sonuna dayandığınızda durmayın kalanların ipini sımsıkı bağlayın, iplerini sıkılayın. Bu imadan da anlaşılacağı gibi savaşta esir almanın hükmüne ilişkin bir ibare.

Eshane; Enfal/67. ayetinde çok ayrıntılı bir biçimde açıkladığımı hatırlıyorum. Kızışmış bir savaş anlamına geliyor ve bu ibare de böyle bir savaşta ille de muhatapların hep öldürülmesi gerekmediğini, esir alınması gerektiğini. Niçin esir alınması gerektiğini? Hemen arkadan gelen ibare bunu açıklıyor, hem de güzel açıklıyor;

feimma mennen ba'dü ve imma fidaen hattâ teda'al harbü evzareha fakat daha sonra ya bir lütuf olarak karşılıksız, ya da bir fidye karşılığı serbest bırakın ki savaş tüm yükünü atarak bütün sonuçlarıyla birlikte ortadan kalksın.

Çok harika bir savaş hukuku çerçevesi çiziyor ayet. Savaşın bütün sonuçlarıyla ortadan kalkması, barışın gelmesi için esir alın. Ama niçin? 1 – Esirleri öldürmek için değil, 2 – köleleştirmek için hiç değil. Ya fidye karşılığı, ya da karşılıksız. Sonunda onları bırakın. Bunun amacı savaşın katliama dönüşmesini önlemek, ikincisi de köle kaynaklarından en büyüğünü kurutmak bu ayetin özü bu.

Tabii bu ayet üzerinde dururken özellikle savaş esirleri hukukunun İslam’da ki yeri konusunda uzun uzadıya durmak belki gerekir. Fakat zamanımız buna elverişli değil.

İslam’ım savaş esirleri konusunda ki çerçevesini bu ayet zaten çok güzel çiziyor. Esir, savaşı bitirmek için alınır. Köleleştirmek için değil. Burada özellikle savaşı bir katliama, bir soy kırıma dönüştürerek, madem savaşa girdiler, hepsini bire kadar yok edelim şeklinde bir anlayışı zımnen yasaklıyor bu ayet. İkincisi Onları esir alın, yani ölü ele geçirildiler falan değil, esir alın, yani onları mümkin olduğunca canlı olarak muhafaza edin ve esir aldıktan sonra da barışı tesis edin. Sırf barışı tesis etmek için esir alın. Çünkü adı barış olan bir din adına savaşıyorsunuz. İslam adına Allah yoluna savaşıyorsanız, karşınızda kini öldürmek değil diriltmek olmalı hedefiniz ve ondan sonra da ya fidye karşılığı, ya da karşılıksız bırakın. Tabii esir takası da bunun içine giriyor tüm fakihlere göre.

Ama ayetten anladığımız açık hakikat şu Köleleştirmeye burada herhangi, bir izin ve ima yok. İstirkak yani, köleleştirmek. Köleliğin 4 kaynağı vardı cahiliye de.

1 - Bir numaralı kaynağı savaştı. Savaş esirleri köleleştirilirdi. Sadece bölgede değil tüm dünya da köleleştirilirdi. Roma da, Yunan da, Pers de ve diğer tüm beldelerde, uygarlıklarda böyle yapılırdı.

2 – Bölgede ki kölelerin ikinci kaynağı kölelerin çocukları idi. Bunlar ya miras yoluyla elde edilirler, ya da köle pazarlarında satın alınarak elde edilirlerdi. Yani kadiym durumu köle olarak gelmiş olanların nesilleriydi.

3 – Hür insanların baskınlar sırasında haramice ele geçirilip köle diye satılmasıydı. Hz. Zeyd böyle köle yapılmıştı. Aslında hürdü. Resulallah onu kendisine hediye edildikten hemen sonra azad etti. Efendimiz ömrü boyunca 63. köle azad etmişti. Bu adeta her yılını azad etmek, her yılını bir insan azad etmek gibi muhteşem bir ahlaki sonuç getiriyordu. Yani ömrümün her yılına bir insanın özgürlüğünü kazandırdım. Hatta Köle azad etmenin Allah katında ki büyük değeri ile ilgili ayetler geldiğinde sahabe köle azad etmek için yarışa giriyor, bazı sahabelerin 10.000 köle azad ettikleri kayıtlara geçiyor.

Bu ne idi? Vahyin, köleliğin kökenini kurutmak için muhteşem bir plan geliştirdiği ve toplumsal bir yaraya dönüştürmeden ucu açık bir parantezle bu planı yürürlüğe koydu ve bu planın vahyin sona ermesinden sonra da devam etmesi gerektiğini müntesiplerine ve bağlılarına ihsas ve ima ediyordu.

4 – Dördüncü köle kaynağı ise faizle borç alan insanlar, faizlerini ödeyemiyorlar, kat kat oluyor Kur’an ın ifadesi ile ..ad'afen mudaafeten.. (A. İmran/130) oluyor ve en sonunda faizle borç alan insan kendini köle olarak tefeciye veriyordu ve tefeci de faiz karşılığında borç alan bu insanı köle diye ya kullanıyor ya da satıyordu.

Bu kaynakların hepsini Kur’an kuruttu. Bir tek Kur’an la köle olarak ifade edilenler ev ma meleket eymanüküm… (Nisa/3) yani zaten köle sınıfı içerisinde olup babadan evlada geçen ve o anda hizmetçi statüsünde olan insanların hukukunu düzenledi ve onları da 4 şekilde diğerlerinin kaynağını kurutup kapattıktan sonra elde mevcut ev ma meleket eymanüküm yani sağ ellerinizin meşru bir biçimde sahip olduğu köleler diyerek o sınıfı da 4 şekilde kuruttu.

1 – Bazı ibadetlerde kefaret olarak köle azadını getirmekle. Mesela zıhar kefareti için köle azad edilir. Mesela hataen adam öldürmede köle azad edilir. Mesela hacda işlenen bazı cinayetlerin kefareti köle azadıyladır. Bunun gibi.

2 – Bazı ayetler köle azadını bir ibadet olarak gördüler ve mü’minlere köle azad etmeleri gerektiğini, özgürlüğe kavuşturmaları gerektiğini Fekkü rekabe. (Beled/13) en büyük eylem olarak sunuldu. Yani kölenin boğazının özgürlüğe kavuşturulması. Bunun gibi uygulamalarla da köle azadı İslam’da özendirildi ve köleliğin köküne kibrit suyu dökülmek için uzun vadede harika bir düzen getirilmiş oldu.

zâlik böyle yapın işte böyle yapın velev yeşaullahu lentesare minhüm ve lâkin liyeblüve ba'daküm Bi ba'd ve eğer Allah dileseydi onların hakkından bizzat gelirdi. Fakat bunu yapmadı ki siz birbirinizle sınanabilesiniz.

velleziyne kutilu fiy sebiylillâhi felen yudılle a'malehüm Allah yolunda öldürülenlere gelince, evet onların yaptıklarını asla zayi etmeyecektir Allah.


        5-) Seyehdiyhim ve yuslihu balehüm;

        Onları hakikate erdirecek ve onların hâllerini düzeltecektir! (A.Hulusi)

05 - İleride onları Muratlarına irdirir, ruhlarını şâd eder. (Elmalı)


Seyehdiyhim ve yuslihu balehüm onlara cennetin yolunu gösterecek ve kalplerini huzura kavuşturacaktır.


        6-) Ve yüdhılühümül cennete arrefeha lehüm;

        Onları, kendilerine tarif ettiği (
bu savaş süreci sonunda) cennete dâhil edecektir! (A.Hulusi)

06 - Ve kendilerini Cennete koyar, onu onlar için güzel kokularla donatmaktadır. (Elmalı)


Ve yüdhılühümül cennete arrefeha lehüm ve onları kendilerine tarif ettiği yani dünyada iken kendilerine tarif ettiği cennetine sokacaktır.


        7-) Ya eyyühelleziyne amenû in tensurullahe yensurküm ve yüsebbit akdameküm;

        Ey iman edenler! Eğer siz Allâh'a yardım ederseniz (
O) size yardım eder; ayaklarınızı sâbit kılar! (A.Hulusi)

07 - Ey o bütün iman edenler! eğer siz Allaha yardım ederseniz o size nusret verir ve ayaklarınızı kaydırmaz. (Elmalı)


Ya eyyühelleziyne amenû in tensurullahe yensurküm ve yüsebbit akdameküm ey imanda sebat edenler siz Allah’ın davasına yardım ederseniz, Allah’ta size yardım eder ve ayaklarınızı kaydırmaz. Allah’a yardım, O’nun davasına yardımdır. Ya eyyühen Nasu entümül fukarâu ilAllâh. vAllâhu "HU"vel Ğaniyyül Hamiyd (Fatır/15) Evet, Allah ise kendi kendine yetendir, ama siz Allah’a muhtaçsınız diyordu ya.

Allahın dinine yardım etmek aslında kendisine yardım etmesinden başka bir şey değildir. Rabbim kendi dinine yardım edip, Allah’ın yardımını hak edenlerden kılsın.


(25.30 den itibaren)Allah’a yardım ederseniz..! Allah’ın bizim yardımımıza ihtiyacı var mı? Yardıma ihtiyacı olan bir varlık Allah olamaz. Demek ki eksikliği var ki yardım istiyor. Aslında değerlendirdiğimiz zaman böyle değerlendirmek lazım. Ama buradaki yardım kelimesi, değerli kardeşlerim Allah-u teala kulundan birkaç konuda yardım ister.

Bunlardan bir tanesi fakirin elinden tutmaktır, yardım etmektir. Allah-u Teala bunu kendisine yardım olarak kabul ediyor. Kur’an da 4 tane ayet vardır Allah-u teala fakire yardım etmeyi kendisine borç para vermek olarak kabul ediyor ve kendisi bizzat istiyor. Diyor ki kim verecek bana borç para. Ben verdim sana bu rızkı, bana borç para ver diyor. Ama ben sana kat kat vereceğim onu.

enzelleziy yukridullahe kardan hasenen feyudaıfehu lehu ad'afen kesiyreten. (Bakara/245)

Soruyoruz şimdi ayeti kerimeye nasıl borç para vereceğiz Allah’a şimdi? Allah’a borç para verilir mi? Fakir kuluma yardım ettin mi bana borç para vermiş gibi oldun. Bak şimdi ne kadar önemli tutuyor bu işi. Başka hiçbir ibadette yoktur bu.

1 - Demek ki ne oluyor bir insanın fakirin derdini sorması ve ona yardım etmesi Allah’a borç para vermiştir ve Allah’a yardım etmiş gibidir. Borç para vermek yardım etmek değil mi? İşte birincisi bu. Allah’a yardım etmek.

2 - Allah yolunda mücadele verilirken o orduya yardım etmek. 1. manası budur zaten. Allah’ın uğruna verilen mücadelede o askere o ordunun techizatlanması için yardım etmek. Bu milletin namusunu koruyan, bu milletin dinini koruyan, camisini koruyan insanlara yardım etmek mecburiyetindeyiz. Bunu Allah kendisine yardım olarak kabul ediyor.

3 – İnsanların cehaletini ortadan kaldırmak en büyük yardım Allah’a Yani öğretim olayı, eğitim olayı. Eğitim olayına yardım etmek, bir insan yetiştirmek, bir insanın beynine bilgiden bir şeyin gitmesi için müessese kurmak, yardım etmek, yatırım yapmak bu Allah’a yardımdır. En büyük yardımlardan biridir. Çünkü Allah-u telanın Kur’an ı kerimi göndermesi, böyle bir okulu kurması, Kur’an bir okuldur biliyorsunuz, bir üniversitedir. Böyle bir üniversiteyi niye kurdu Allah’u telala? İnsanların cehaletini gidermek için, yanlış hareketlerini gidermek içindir değil mi? Bu Kur’an ı kerim in insanların kafasına gitmesi, oraya nur saçması için yatırım yapmak Allah’a yardım etmektir.

Şimdi anlaşıldı mı  ne demek yardım olduğunu. Allah’u telalanın bize yardıma ihtiyacı yok aslında Fakat Allah’u telalanın koyduğu prensipleri yaşatmak için verilen mücadele veya yapılması gereken yatırımları yapmak Allah’a yardım etmektir.

Ama diyor Allah’u tela, siz bu yardımı yaparken size yardım edeceğim ha diyor. Karşılıklı bu iş yani. Benim yardımımı istiyorsan sen de yardım edeceksin diyor Allah’u tela. Önce kul yardım edecek sonra ben. Öyle koymuş sistemi. Bak şimdi diyor ki; ..in tensurullahe.. (Muhammed/7) önce sen Allah’a yardım edeceksin ..yensurküm.. O da yardım edecek size. Demek ki Allah’u telanın lûtfunu, ihsanını istiyorsa bu insanlık, önce kendisi, kendisine çeki düzen verecek. Kendisine düşen vazifeyi, görevi yapacak… (Devam ediyor) (Prof. Dr. Bayraktar Bayraklı- Muhammed/7 tefsiri video)]


“Ve ahiru davahüm enil hamdülillahi rabbil alemiyn”

Çağrımız ve davamız Âlemlerin Rabbi olan Allah’a hamd’adır.


159-2 Muhammed suresi ilk bölümüm sonu
159-2 Muhammed ilk bölümünü toplu olarak BURADA bulabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder