d sayfasından devam
19-) Ve yetufu 'aleyhim vildanun muhalledun*
izâ raeytehüm hasibtehüm lü'lüen mensûra;
Çevrelerinde
ölümsüz genç hizmetliler dolaşır. Onları gördüğünde, saçılmış inci sanırsın!
(A. Hulusi)
19 -
Ve dolanır etraflarına muhalled evlatlar, görünce onları sanırsın saçılmış
inciler. (Elmalı)
Ve yetufu 'aleyhim vildanun muhalledun
kalıcı gençlikler vildanun muhalledun Vildan; Veliyd in çoğulu.
Veliyd; Her an taze, genç demektir. Her an taze kalabilmeyi başarabilmiş genç
insan. Dolayısıyla Muhalledun; Kalıcı, geçici olmayan. Kalıcı güzellikler,
gençlikler kendilerini tavaf edecek. Veya servis yapılacak. Şöyle
toparlayabiliriz; Kalıcı güzellikler kendilerine servis yapılacak. Demek ki
cennette hep genç kalmanın sırrı bu ayette ifade ediliyor. Hep genç kalmak.
Efendimiz cennet erkeklerinin 33,
cennet hanımlarının da 18 yaşında olacaklarına dair bir ifadesi vardı
efendimizin. Yani bu aslında cennette ki zamanın geçmeyeceği, zamanın
durdurulacağını ve orada insanın, eşyanın, her şeyin en mükemmel halinin
olacağı, en zirvede ki halinin olacağı anlaşılıyor. Çünkü cennet kemalin son
durağı idi. Cennete de kemalin son durağına ulaşanlar giderdi.
izâ raeytehüm hasibtehüm lü'lüen mensûra
sen onları görsen, o kendilerine daimi gençlikler ikram edilmiş, servis
yapılmış cennetlikleri bir görsen, zannedersin ki saçılmış inciler. Bu ne
harika bir belağat, saçılmış inciye benzetmek cennet ehlini. İnsan bir kum
tanesi, aklıma öyle geldi. Hani inciler de midyenin bağrına düşmüş kumun
etrafında ki salgıdan oluşuyor ya, incinin ortasını kırın, açmaya çalışsanız
kum çikar. İnsan bir kum Başlangıçta bir kum. Fakat rabbani terbiyenin bağrına
düştüğünde inciye dönüşüyor. Bir kum, cennetlik bir inciye dönüşüyor. Cennetin
gerdanına takılacak bir inci oluyor insan kumu. Rabbani terbiyenin bağrında. Ne
muhteşem..!
20-) Ve izâ raeyte semme raeyte ne'ıymen ve
mülken kebiyra;
Nereye
baksan (sırf)
nimet ve büyük bir mülk olarak görürsün. (A. Hulusi)
20 -
Ve gördüğün zaman orada bir na'îm ve pek büyük bir mülk görürsün. (Elmalı)
Ve izâ raeyte semme raeyte ne'ıymen ve mülken
kebiyra nereden bakacak olsan sınırsız bir nimet deryasını ve büyük
bir iktidarı göreceksin, nereden bakarsan bak. Ve izâ raeyte semme raeyte nereden
bakarsan bak sınırsız bir iktidar göreceksin, sonsuz bir nimetler denizi
göreceksin. Ne’ıymen, mülken, kebiyran..! Eyvallah..! Ne diyeyim? Nasıl tefsir
edeyim, tefsir sadedinde ne söyleyeyim ki. Allahuekber den başka. Rabbim
hepimize nasip etsin.
21-) 'Aliyehüm siyabu sündüsin hudrun ve
istebrakun, ve hullû esavire min fiddatin, ve sekahüm Rabbuhüm şeraben tahura;
Üzerlerinde
ince - lâtif ipekten ve kalın ipekten elbiseler vardır... Gümüş bileziklerle
süslenmişlerdir... Rableri onlara şarab'en tahura (temiz şarap) içirmiştir. (Tüm bu cennet tanımlamaları, Ra'd: 35 ve Muhammed: 15'teki
açıklamalarla vurgulandığı üzere; "meselül cennetilletiy" yani
cennetin temsil - benzetme yollu misali anlatımıdır. Bu gerçeklik unutulmaya.
A.H.) (A. Hulusi)
21 -
Üstlerinde bir sündüs esvap yem yeşil ve kalın istebrak, gümüşten bileziklerle
süslenmişler, rableri onlara bir şarabı tahûr sunmaktadır. (Elmalı)
'Aliyehüm siyabu sündüsin hudrun ve istebrak
onların üzerinde yemyeşil, capcanlı ipek elbiseler bulunacak. Atlastan
kaftanlar olacak. İstebrak; Atlas. Astarlı olan ipeklere, hem ipeği hem kendi
kumaşı ipek, hem de astarı ipek olana istebrak deniliyor. Kaftanlar bulunacak.
Hudr; yeşil. Yeşil canlılığı temsil eder. Demek ki her an canlı yani sadece
kendileri canlı olmayacak, giysileri bile canlı olacak diyebiliriz.
ve hullû esavire min fiddatin, ve sekahüm Rabbuhüm
şeraben tahura yine onlara gümüşten künyeler, bilezikler takılacak
ve rableri onlara hem temiz, hem de temizleyici. Hem Tahir hem mutahhar bir
içki sunacak. Öyle bir içki ki tarifi imkansız, dünyada misli menendi
görülmemiş.
Burada künyeler ve bileziklerden
bahsediliyor. Gümüşten künyeler, bilezikler. Aslında ruhlarına zincir
takmadılar dünyada, ruhlarını özgür bıraktılar ve şehvetlerine zincir takıp
engellediler, Allah’ta onlara bunun karşılığında kolyeler, künyelerle
donatacak. Takılar takacak. Allah takacak takıyı. Düşünsenize, aslında takılan
takının ne olduğundan çok daha önemli olan kimin taktığı değil mi? Bu takıyı
sana kim taktı? Bu künye kimin hediyesi? Allah’ın. Düşünsenize..! cennetten
daha öte bir şey olsa gerek. Allah takacak takısını cennetliklerin.
22-) İnne hazâ kâne leküm cezâen ve kâne
sa'yuküm meşkûra;
Muhakkak
ki bu sizin için cezadır (karşılık, yapılmış
olanların getirisi)! İmanlı çalışmalarınız tam
hakkıyla değerlendi! (A. Hulusi)
22 -
Şöyle diye ki işte bu sizin bir mükâfatınızdı, sa'yiniz meşkûr oldu. (Elmalı)
İnne hazâ kâne leküm cezâen ve kâne sa'yuküm
meşkûra ve denilecek ki; bunlar size ödül olarak verilmiştir ve
üstün gayretiniz Allah tarafından kabul edilmiştir. ve kâne sa'yuküm meşkûra üstün
gayretinizi Allah kabul etmiştir. Evet, teşekkürünüz, teşekkürle kabul edilmiş.
Allah böyle teşekkür eder.
23-) İnna nahnu nezzelna 'aleykel Kur'âne
tenziyla;
Muhakkak
ki biz, evet biz Kurân'ı, sana tenzîl ettik (bölüm
bölüm açığa çıkardık sende)! (A. Hulusi)
23 -
Filhakika biz indirdik biz sana Kur'an ı ceste ceste. (Elmalı)
İnna nahnu nezzelna 'aleykel Kur'âne tenziyla
yepyeni bir pasaja girdik. İşte biz indirdik senin üzerine Kur’an ı tedrici
olarak. Peyderpey, parça parça. Bu Kur’an ı biz indirdik biz. Senin üzerine.
24-) Fasbir lihükmi Rabbike ve lâ tutı' minhüm
asimen ev kefura;
O hâlde
Rabbinin hükmüne sabret ve onlardan hiçbir isyankâra yahut inatla inkâr edip
gerçeği örtene uyma! (A. Hulusi)
24 - O
halde sabret rabbinin hükmünü vermesi için de itaat etme onlardan bir âsime
veya nanköre. (Elmalı)
Fasbir lihükmi Rabbike ve lâ tutı' minhüm
asimen ev kefura o halde rabbinin hükmüne sabret sabaraliy, bakınız.
Sabır 3 harficer ile gelir. sabaraliy, sabara ‘an, sabara ‘ala. Burada “lâm” la
gelmiş. O halde mükellefiyetini yerine getir. Yani kulluk için sabret, lehine
sabret. Kendi lehine cennetin için diren. Cennetin için mükellefiyetleri yerine
getir. İbadetler de tamam sabır ister onun için, cennete ulaşmak için
ibadetlere sabret, kulluğa sabret, mükellefiyete sabret, rabbine kulluğa
sabret. Sabret ki cennete eresin.
ve lâ tutı' minhüm asimen ev kefura
onlardan günahkârla nankör, hiç kimseye uyma asim, kefur; günahkar ve nankör.
25-) Vezkürisme Rabbike bükreten ve asıylâ;
Sabah -
akşam Rabbinin ismini zikret (hatırla)! (A. Hulusi)
25 -
Ve rabbinin ismini an hem irken hem ikindiyin. (Elmalı)
Vezkürisme Rabbike bükreten ve asıylâ
rabbinin adını sabah akşam, gündüz ve gece bükreten ve asiyla; karşılıklı çift
olarak gelmişse gece ve gündüz, bir günün tamamında an manasına gelir.
26-) Ve minelleyli fescud leHU ve sebbıhHU
leylen taviylâ;
Gecenin
bir kısmında O'na secde et; O'nu tespih et gece içinde uzun şekilde. (A.
Hulusi)
26 -
geceden de ona secde et ve tesbih et ona uzun gece. (Elmalı)
Ve minelleyli fescud leHU ve gecenin
bir vaktinde ona secde et. Gece namazı, gece secdesi. Hz. Aişe anlatıyor;
ResulAllah geceleri bazen öyle uzun secde ederdi ki, ben teslimi ruh etti
zannederdim diyor. ve sebbıhHU leylen taviylâ ve uzun geceler boyu
onun şanını yücelt, O’nun adına hareket et. Tespihin bir manası da bu.
27-) İnne hâülâi yuhıbbunel'acilete ve yezerune
veraehüm yevmen sekıyla;
Muhakkak
ki bunlar, önlerindeki dünyayı seviyorlar ve arkasından gelecek çok zorlu bir
süreci hesap etmiyorlar! (A. Hulusi)
27 -
Çünkü onlar pîşini severler ve önlerindeki ağır bir günü bırakırlar. (Elmalı)
İnne hâülâi yuhıbbunel'acilete ve yezerune
veraehüm yevmen sekıyla ne var ki şu nankör adamlar var ya nankör
adamlar, dünyayı seviyorlar da zor bir günü, yevmen sekıyla; zor ağır bir günün
dehşet verici o hengamını asla akıllarına getirmiyorlar. O günden dolayı asla
titremiyorlar. Yani burada aslında dünyayı önceliyorlar, ahireti arkaya
atıyorlar. Kısaca mana bu. Dünyevileşiyorlar. Dünyevileşince ahireti
unutuyorlar. Ebedi olanı geçici, geçici olanı da ebedi zannediyorlar.
28-) Nahnu halaknahüm ve şededna esrehüm ve izâ
şi'na beddelna emsâlehüm tebdiyla;
Onları
biz yarattık ve onların bağlarını güçlü kıldık… Dilediğimiz vakit de onların
benzerleri ile değiştiririz. (A. Hulusi)
28 -
Biz yarattık onları ve kundaklarını biz bağlâdık, dilediğimiz vakit de
kılıklarını tebdil ederiz. (Elmalı)
Nahnu halaknahüm ve şededna esrehüm
Onları biz yarattık ve parçaları birebirine sıkısıkıya rapdettik. Ve şedetna
esrehüm; aslında bütünün parçaları arasında sıkı bir bağ kurduk manasına
geliyor. Dünya ahiret, ruh ceset, madde manâ. Yani bütün bunlar arasında ince
ince bağlar, irtibatlar kurduk. Bu irtibatı koparırsanız yanarsınız.
Dolayısıyla dünyaya dünyada kalacağın, ahirete de orada kalacağın kadar çalış.
Bu bağlantıyı iyi kur manasına geliyor.
ve izâ şi'na beddelna emsâlehüm tebdiyla
eğer biz istersek onların yerlerine yepyenisini getirerek değiştiririz.
Tebdiyl. Çok ilginç; Tağyir değil, tahviyl değil; tebdiyl. Tağyişr ve
tahviylden farklı olarak ta tebdiyl; bir şeyin kökünü kazıyıp onun yerine
yenisini getirmektir ki İn yeşe' yüzhibküm ve ye'ti Bi halkın cediyd.
(Fatır/16) diyordu Kur’an da rabbimiz. Eğer dilerse sizi götürür, yerinize
yepyeni bir tür getirir. Bi halkın cediyd; yepyeni bir tür. Yani Allah insana
muhtaç değil, insan Allah’a muhtaç. İnsan Allah için vazgeçilmez değil, Allah
insan için vazgeçilmez.
29-) İnne hazihi tezkiretun, femen şâettehaze
ila Rabbihi sebiyla;
Muhakkak
ki bu bir tezkiredir (hakikati hatırlatmadır)! Dileyen Rabbine (erdiren) bir yol edinir! (A. Hulusi)
29 -
İşte bu bir tezkiredir, dileyen rabbine bir yol tutar. (Elmalı)
İnne hazihi tezkireh, işte bu bir
uyarı bir öğüttür bu ayetler, bu sure, bu kitap, bu vahiy. femen şâettehaze ila Rabbihi sebiyla
artık kim istiyorsa, diliyorsa rabbine varan bir yol tutsun.
30-) Ve ma teşâûne illâ en yeşâAllâh* innAllâhe
kâne Aliymen Hakiyma;
Allâh
dilemedikçe siz dileyemezsiniz! Muhakkak ki Allâh 'Aliym Hakiym'dir. (A.
Hulusi)
30 -
Mamafih Allah dilemeyince dilemezsiniz, çünkü yegâne alîm, hakîm Allah dır.
(Elmalı)
Ve ma teşâûne illâ en yeşâAllâh
fakat Allah dilemeseydi siz asla dileyemezdiniz. Bir önceki ayette ne demişti? femen şâettehaze ila Rabbihi sebiyla artık
dileyen, isteyen Allah’a varan bir yol tutsun. Bu ayette ne diyor? Allah
dilemeseydi siz dileyemezdiniz. Peki çelişki var mı? Asla. Haşa, Peki, nasıl
anlayacağız? Allah sizin dilemenizi diledi. Size iradeyi vermeyi dileyen de
Allah tı. Onun için siz dileyesiniz diye diledi. Şimdi siz dileyin. İyi
dileyin. Kötüyü dilerseniz dileğinizin sonucu gerçekleşecek.
innAllâhe kâne Aliymen Hakiyma Zira Allah her şeyi
bilen hikmetle hükmeyleyendir. Yani her şeyi bildi, insanın kötüyü de
seçeceğini bildi tabii ki. Hani melekler yer yüzünde kan dökecek birini mi
yaratacaksın deyince rabbimiz; ben sizin bilmediğinizi bilirim diyordu ya. Ona
sanki bir açıklama gibi.
[Ek bilgi; “Yani her ne kadar
size bir hürriyet verilmişse de Külli irade Allah’ındır, sizin dilemeniz de
O’nun dilemesine bağlı bir durumdur.
Bunu ben şöyle ifade etmeye
çalışayım; Diyelim ki bir insan asansöre biniyor, 15 katlı bir binada diyelim
7. katta kendisi. İsterse 15. kata yükselebilir isterse de sıfıra da inebilir.
Her birinde yapması gereken sadece bir düğmeye basmaktır. Ama onu yükselten ve
çıkartan kendisi değildir, sistem ona göre kurulmuştur.
İşte bir insan bir takım
iyilik ve kötülükleri istiyor, ama bunların meydana gelmesi Allah’ın
dilemesiyledir. Yoksa diyelim cereyanlar yok, biz asansöre bindiğimizde
istediğimiz kadar basalım herhangi bir netice meydana gelmeyecektir. İşte
bizlerin fiilleri Allah’ın yaratmasıyladır.” (Prof.
Dr. Şadi Eren- tefsir dersleri)]
31-) Yudhılu men yeşâu fiy rahmetiHİ, vezzâlimiyne
e'adde lehüm 'azâben eliyma;
Dilediğini
Rahmetine dâhil eder! Zâlimlere gelince, onlara feci bir azap hazırlamıştır!
(A. Hulusi)
31 - O
dilediğini rahmeti içine kor, zalimlere ise elîm bir azâb hazırlamıştır.
(Elmalı)
Yudhılu men yeşâu fiy rahmetiH O
dilediğini rahmetine sokar, vezzâlimiyne e'adde lehüm 'azâben eliyma zalimler
için O eliym bir azab hazırlamıştır. Şiddetli, acı, can yakıcı bir azab
hazırlamıştır.
Rabbim bizi nefsine
zulmedenlerden etmesin, bizi sözüne ihanet edenlerden etmesin.
“Ve ahiru davahüm enil hamdülillahi rabbil
alemiyn”
Çağrımız ve davamız Âlemlerin Rabbi olan
Allah’a hamd’adır.
İnsan suresinin sonu.
İnsan suresini toplu olarak BURADA
bulabilirsiniz
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder