a sayfasından devam
7-) Ve liRabbike fasbir;
Rabbin
için sabret! (A. Hulusi)
07 -
Ve rabbin için sabır eyle. (Elmalı)
Ve liRabbike fasbir rabbin hatırına
sabret. Bir önceki sureyi tefsir ederken sabrın üç harfi cerre kullanıldığını
söylemiştim. İşte “lam” la kullanılan. Bu cümlenin aslı fasbir liRabbik tir. Neden
böyle gelmiş? Sadece rabbin için Rabbin hatırına sabret manasını verir d onun
için. Aynı zamanda burada ki sabır rabbinin senin üzerinde ki hatırını, senin
sabretme gücünün üzerinden görelim demektir. Bir insan Allah için ne kadar
katlanıyorsa, katlandığını o kadar çok seviyor demektir. Öyle değil mi? Burada
da bu var aslında. Kulluk için sabır, lehine sabır, cennete sabır ediyorsun.
Bunun için özel bir şey mi gerekiyor. Yani rabbine kulluğa sabret.
Peygamberliğin sana yüklediği ekstra mükellefiyetler var. Sabret ki ahiret
senin olsun. Eyvallah..!
8-) Feizâ nukıre fiynnakur;
O boru
öttürüldüğünde (ölüm, bâ's); (A. Hulusi)
08 -
Çünkü o boru öttürüldü mü bir. (Elmalı)
Feizâ nukıre fiynnakur sur borusu
üflendiği zaman.
9-) Fezâlike yevmeizin yevmun 'asiyr;
İşte o
süreç, çok zor bir süreçtir!
09 - O
işte o gün pek zorlu gündür. (Elmalı)
Fezâlike yevmeizin yevmun 'asiyr
işte bu o gün çok zor bir gündür.
10-) 'Alelkafiriyne ğayru yesiyr;
Hakikat
bilgisini inkâr edenlere (gerçeği örtenlere) hiç kolay değildir! (A. Hulusi)
10 -
Kâfirlere hiç kolay değildir. (Elmalı)
'Alelkafiriyne ğayru yesiyr kafirler
üzerine hiçte kolay değildir. Çok zordur. Kâfirin ilk geçtiği yer Kur’an da, haberdar olmayan değil, kendisine
gelen gerçeği bilerek inkar eden kimsedir. Yani kendisine teklif gelmiş ve o da
ısrarla inkar etmişse kafir ismini almayı “hak kazanmıştır”. Müstahaktır
diyelim.
11-) Zerniy ve men halaktu vehıyda;
Beni,
yalnız olarak yarattığımla (başbaşa) bırak; (A. Hulusi)
11 -
Bırak bana o herifi ki yarattım da tem tek. (Elmalı)
Zerniy ve men halaktu vehıyda şu tek
yarattığım adamı bana bırak. Burada Halid Bin Velid in babası Velid
Bin Muğıre olduğu söylenmiş, gerçekten kimi kimsesi olmadığı halde,
ilerde öyle bir dünyalığa, öyle bir evlada kavuşmuş ki, 12 – 13 evladı olmuş,
ama burada geneldir, sebeplerin hususiliği, hükümlerin umumiliğine mani
değildir; Kuraldır.
12-) Ve ce'altu lehû malen memdûda;
Kendisine
zenginlik oluşturduğumu; (A. Hulusi)
12 -
Hem uzun boylu mal verdim. (Elmalı)
Ve ce'altu lehû malen memdûda ki
geniş maddi imkanlar vermiştim ona.
13-) Ve beniyne şuhûda;
Önünde
dolaşan oğullar verdiğimi; (A. Hulusi)
13 -
Hem göz önünde uğullar. (Elmalı)
Ve beniyne şuhûda bir de
cömertliğimin şahidi olsun diye çocuklar, evlatlar vermiştim. 12 – 13 tane
çocuğu olduğu söylenir bu zatın.
14-) Ve mehhedtu lehu temhiyda;
Kendisine
alabildiğine genişlik ve bolluk yaşattığımı! (A. Hulusi)
14 -
Hem kendisine bir döşeyip döşedim. (Elmalı)
Ve mehhedtu lehu temhiyda ve onu bir
bebek gibi elemiş belemiştim. Bu ayete verebileceğim bundan daha güzel bir mana
yok. Çünkü meh, beşik demek. Bir bebek gibi elemiş belemiştim. Yani adam sıfır
doğdu, sıfır yaşadı, ama dünyalıkların hepsine kavuştu.
15-) Sümme yatme'u en eziyde;
Üstelik
(hırs ile)
daha da arttırmamı umar! (A. Hulusi)
15 -
Sonra da tama' eder ki daha artırayım. (Elmalı)
Sümme yatme'u en eziyd şimdi de
kalkmış daha fazlasını istiyor. Elindekilere şükretmek şöyle dursun, bir de
fazlasını istiyor.
16-) Kellâ* innehû kâne liâyâtiNA 'aniyda;
Hayır (asla)! Muhakkak ki o
işaretlerimize karşı çok inatçıdır. (A. Hulusi)
16 -
Hayır, çünkü o bizim âyetlerimize bir anud kesildi. (Elmalı)
Kellâ yoo..! öyle yağma yok manasına
geliyor burada kellâ. innehû kâne liâyâtiNA 'aniyda madem ki o inatla
inkara saplanmıştır;
17-) Seurhikuhu sa'uda;
Onu
saud'a (sarp bir yokuş) mecbur edeceğim. (A. Hulusi)
17 -
Ben onu dimdik sarpa sardıracağım. (Elmalı)
Seurhikuhu sa'uda ben de onu sarp
yokuşa süreceğim.
Evet, şimdi bir kafirin
tipolojisi çiziliyor değerli dostlar. Buraya dikkatli bakalım. Bu kendisini
zaten tefsir ediyor.
18-) İnnehu fekkere vekaddere;
Muhakkak
ki o düşündü ve takdir etti! (A. Hulusi)
18 -
Çünkü o bir düşündü, ölçtü biçti. (Elmalı)
İnnehu fekkere vekadder bu tarihte
geçmiş bir kafirden bahsetmiyor. Her an, her zeminde her zamanda bu tip var.
Çünkü o; önyargıyla, sığ bir biçimde düşündü, taşındı, ölçtü, biçti. Fekkera;
sığ düşünme manasına gelir fakire göre. Çünkü bu kökten 16 kelime geçer Kur’an
da, hepsi de fiildir, tefekkera ile fekkera ayrıdır. Tefekkür ile fikr ayrıdır.
Tefekkür olumlu düşünme, iyi düşünme, doğru düşünme. Fikr ise kötü düşünme
anlamına geldiğini biz Kur’an da ki kullanımların istikrai sonucundan
anlıyoruz.
19-) Fekutile keyfe kaddere;
Ölesi (de hakikati göresi) nasıl
takdir etti! (A. Hulusi)
19 -
Kahrolası nasıl bitçi. (Elmalı)
Fekutile keyfe kadder Kahrolası
nasıl da ölçtü biçti.
20-) Sümme kutile keyfe kaddere;
Sonra
yine ölesi (de hakikati göresi) nasıl takdir etti! (A. Hulusi)
20 -
Sonra kahrolası nasıl biçti. (Elmalı)
Sümme kutile keyfe kadder bir daha
kahrolası nasıl da ölçtü biçti. Niye? Çünkü metresi yanlış, kilosu yanlış, aklı
yanlış. Yanlış kilo ile ölçerseniz yanlış ölçersiniz. Yanlış metre ile
ölçerseniz yanlış ölçersiniz. Tartınız ve ölçünüz yanlış olur. Çünkü akıl
kilonuz yanlış. Akıl kilosunu Kur’an vahyi ile doğrultmadan ölçmeyin manasına
gelir.
21-) Sümme nazare;
Sonra
baktı. (A. Hulusi)
21 -
Sonra baktı. (Elmalı)
Sümme nazar sonra etrafı süzdü,
22-) Sümme 'abese ve besere;
Sonra
kaşlarını çattı ve yüzünü ekşitti! (A. Hulusi)
22 -
Sonra kaşını çattı ve ekşiyerek surat astı. (Elmalı)
Sümme 'abese ve beser ardından surat
astı ve rengi attı.
23-) Sümme edbere vestekbere;
Sonra
arkasını döndü ve kibre saptı! (A. Hulusi)
23 -
Sonra ardına döndü ve büyüklük tasladı da. (Elmalı)
Sümme edbere vestekber en sonunda
hakikate sırtını döndü ve kibir abidesi kesildi.Hakikate, Kur’an a karşı,
Allah’a karşı kibirlendi.
24-) Fekale in hazâ illâ sıhrun yu'ser;
Ve
şöyle dedi: "Bu nakledilen büyüleyici bir sözden başka bir şey
değil!" (A. Hulusi)
24 -
Bu, dedi «başka değil, bir sihri müser. (Elmalı)
Fekale in hazâ illâ sıhrun yu'ser
nihayet dedi ki bu sadece gerçekten geçmişten miras kalmış bir sihirdir dedi.
Devam ediyor c sayfasına geçiniz
Müddessir
suresini toplu olarak BURADA
bulabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder