D sayfasından devam
41-) Vastana'tüke linefsİY;
"Seni
nefsim için seçtim." (A.Hulusi)
041 - Ben
seni kendim için yetiştirdim. (Elmalı)
Vastana'tüke linefsİY seni kendim
için seçip yetiştirmiştim.
42-) İzheb ente ve ehuke Bi ayatıy ve lâ teniya
fiy zikrİY;
"Sen
ve kardeşin mucizelerimle gidin... Beni anarken zayıflık göstermeyin!"
(A.Hulusi)
042 - Git
âyetlerimle sen ve biraderin Ve benim zikrimde gevşeklik etmeyin. (Elmalı)
İzheb ente ve ehuke Bi ayatıy imdi
sen ve kardeşin verdiğim mucizevi belgelerle yola çıkın. ve lâ teniya fiy zikrİY sakın ola
adımı yüceltme konusunda ihmalkar davranmayın. Yani adıma leke getirmeyin.
Yadımı koruyun. Beni savunun. Beni savunmanız aslında benim muhtaç olduğum için
değil, sizin muhtaç olduğunuz için.
43-) İzheba ila fir'avne innehu tağâ;
"İkiniz
gidin Firavun'a! Muhakkak ki o taşkınlık etmiştir." (A.Hulusi)
043 - Firavuna
gidin çünkü o pek azdı. (Elmalı)
İzheba ila fir'avne innehu tağâ siz
ikiniz doğruca firavuna gidin, çünkü o çok azdı.
44-) Fekula lehu kavlen leyyinen leallehu
yetezekkeru ev yahşâ;
"Ona
yumuşak söz söyleyiniz! Belki düşünüp değerlendirir yahut haşyet duyar!"
(A.Hulusi)
044 - Varın
da ona belki dinler veya korkar diye yumuşak dille söyleyin. (Elmalı)
Fekula lehu kavlen leyyinen leallehu
yetezekkeru ev yahşâ fakat ona konuşurken yumuşak bir üslup
kullanın. O zaman belki söz dinler, ya da en azından daha ileri gitmekten
çekinir.
Üsluba dikkat edin diyor. Üslup
önemli. El lisan, aynül insan derler. Dil insanın kendisidir. Diline bak adamı
tanı. Amaç sonuç almaktır. Abbasi halifelerinden biri kendini sert bir üslupla
uyaran bir alime der ki. “Neden bu kadar sertsin, Sen Musa’dan büyük değilsin,
ben de Firavundan kötü değilim.Biraz daha yumuşak olamaz mısın.”
Hakikaten bazı Müslümanlar uyarı
adı altında bakıyorum da, sanki karşılarındaki firavundan beter. O uyarı değil.
Allah bile firavuna giderken Musa’ya yumuşak bir dil, yumuşak bir üslup
öneriyor. Çünkü amaç sonuç almaktır. Karşıdakini zedelemek değil. Bu önemli,
üslup önemli.
45-) Kala Rabbena innena nehafü en yefruta
aleyna ev en yatğâ;
"Rabbimiz!
Doğrusu biz, bizim aşırı üstümüze gelmesinden veya taşkınlık yapmasından
korkarız" dediler. (A.Hulusi)
045 - Rabbenâ
dediler, korkarız ki bize şiddetle saldırır, yahut tuğyanını artırır. (Elmalı)
Kala Rabbena innena nehafü en yefruta aleyna ev
en yatğâ o ikisi rabbimiz dediler, do0ğrusu biz, bize aşırı şiddet
uygulamasından, ya da daha da azgınlaşmasından korkarız. İnsani kaygılar
bunlar. Tabii ki peygamberi kaygılar Aynı zamanda. Yani sürgün ederse
görevimizi aksatırız.
46-) Kale lâ tehafa inneniy meaküma esmeu ve
era;
"Korkmayın!
Muhakkak ki Ben sizinle olarak işitir ve görürüm (mâiyet sırrı)" dedi. (Sahih Kudsi hadis: "......Ben kulumun görür gözü işitir
kulağı olurum......") (A.Hulusi)
046 - Korkmayın
buyurdu: çünkü ben sizinle beraberim, işitirim ve görürüm. (Elmalı)
Kale lâ tehafa inneniy meaküma esmeu ve era
Allah; Korkmanıza gerek yok dedi, korkmayın. Şu kesin ki ben sizinle
birlikteyim, her şeyi duyuyor ve işitiyorum, (görüyorum).
47-) Fe'tiyahu fekula inna Rasûla Rabbike
feersil meana beniy israiyle ve lâ tuazzibhüm* kad ci'nake Bi ayetin min
Rabbik* vesSelâmü alâ menittebeal hüda;
"Artık
ona gelin ve deyin ki: Gerçekten senin Rabbinin Rasûlleriyiz! İsrailoğullarını
bizimle beraber gönder, onlara azap etme! Gerçekten biz sana, senin Rabbin
tarafından bir mucize olarak geldik... Selâm, kılavuza tâbi olanlara
olsun." (A.Hulusi)
047 - Haydin
varın da ona deyin ki haberin olsun biz rabbinin Resulleriyiz, artık Benî
İsraîl’i bizimle gönder ve onları ta'zib etme, biz sana rabbinden bir âyetle
geldik, selâm da doğruya tabi' olanadır. (Elmalı)
Fe'tiyahu fekula haydi artık ona
gidin ve deyin ki; inna Rasûla Rabbike feersil meana beniy israiyle ve lâ
tuazzibhüm biz ikimiz rabbimin elçileriyiz, artık İsrail oğullarını
bizimle birlikte çıkıp gitmesine izin ver, onlara yaptığın işkenceye de derhal
bir son ver dediler.
Firavunun dehşet zulmü Kur’an ın
bir çok yerinde dile getirilir. Bakara/49. ayetinde hatırlıyorsunuz .. yesumûneküm sûel azâb..
(Bakara/49)işkencenin en ağırını, en ahlaksızını, en pespayesini reva görüyordu
der. ..yüzebbihune
ebnâeküm ve yestahyûne nisâeküm.. sizin çocuklarınızı, oğullarınızı
kıtır kıtır keseceğim, kurban edeceğim. Kadınlarınızı da diri bırakacağım.
Biraz önce açıkladığım gerekçe ile. Kadınlarınızı, op çocukları doğuran anaları
bırakacağım ki acı çeksinler diye.
kad ci'nake Bi ayetin min Rabbik
doğrusu biz sana rabbinden bir belge ile gelmişiz. vesSelâmü alâ menittebeal hüda
sonuçta gerçek kurtuluş O’nun yolunu izleyenlerin olacaktır. Onun yolunu
izleyenlerin üzerinedir gerçek selam ve selamet. Dediler.
48-) İnna kad uhıye ileyna ennel azâbe alâ men
kezzebe ve tevella;
"Bize
azabın, yalanlayan ve yüz çeviren üzerine olacağı vahyolundu." (A.Hulusi)
048 - İnan
ki bize şöyle vahyolundu: her halde azâb, tekzip edin yüz çevirenedir. (Elmalı)
İnna kad uhıye ileyna ennel azâbe alâ men
kezzebe ve tevella bir de unutmayın ki bütün azabın hakikati
yalanlayan ve ondan yüz çevirenlerin üzerine olacağı bize vahyolunmuştur. Yani
Allah’ın bütün azabı ve gazabı hakkı yalanlayanların üzerine olacaktır diye
bize vahyedildi.
49-) Kale femen Rabbuküma ya Musa;
(Firavun) sordu: "Sizin
Rabbiniz kimdir, yâ Musa?" (A.Hulusi)
049 - Hele,
dedi: sizin rabbiniz kim ya Musâ? (Elmalı)
Kale femen Rabbuküma ya Musa sözü
firavun aldı dedi ki; Kim sizin rabbiniz ey Musa.
50-) Kale Rabbunelleziy a'ta külle şey'in
halkahu sümme heda;
(Musa):
"Rabbimiz her şeye, varlığını ve özelliklerini veren, sonra da yolunu
kolaylaştırandır." (A.Hulusi)
050 - Bizim
dedi: rabbimiz her şey'e hilkatini veren sonra da yolunu gösterendir. (Elmalı)
Kale Rabbunelleziy a'ta külle şey'in halkahu
sümme heda Musa; Bizim rabbimiz her bir şeyin yaratılışını takdir
edip sonrada onu yaratılış amacına yönelten, yani sadece yaratıp bırakmayan,
ona bir de hedef koyan.
İşte Firavunun nasırına orada bastı.
Çünkü firavun asıl burayı kabul etmiyordu. Allah’ın sadece yaratan değil,
yarattığı için amaç ve hedef belirleyen olması firavunun işine gelmiyordu. Onun
sıkıntısı buydu. Yaratmakla değil, yöneltmekle, yönetmekle ilgiliydi. Yaratıp
bırakan bir Allah tasavvuru zaten vardı. Flû da olsa firavun.
51-) Kale fema balül kurunil ûlâ;
(Firavun) sordu: "Peki
ya eski nesillerin hâli nice olur (çünkü
görmediler)?" (A.Hulusi)
051 - Dedi:
ya öyle ise kurunu ûlânın hali ne? (Elmalı)
Kale fema balül kurunil ûlâ Firavun;
İyi ama dedi ya önceki kuşakların durumu ne olacak. Yani herkes yanlışta bir
sen mi doğrusun o meşhur halk savunusu var ya. Veyahut ta bir sen mi
biliyorsun. Ataları referans gösteriyordu. Yani yeni yanlışı eski yanlışları
üzerine bina ediyordur, eski yanlışı da yeni yanlışına referans tutuyordu.
52-) Kale ılmuha 'ınde Rabbiy fiy Kitab* lâ
yedıllu Rabbiy ve lâ yensa;
(Musa) dedi ki:
"Onların ilmi Rabbimin indîndeki bilgidir... Rabbim yanlış yapmaz ve
unutmaz." (A.Hulusi)
052 - Onun
dedi: ilmi rabbimin indinde bir kitaptadır, rabbim şaşmaz ve unutmaz. (Elmalı)
Kale ılmuha 'ınde Rabbiy fiy Kitabin
Musa; Onların ne olacağının bilgisi rabbimin katında bir yasaya bağlı
kılınmıştır dedi. Yani bu tuzak soruya cevap vermedi. İstediği cevabı vermedi
daha doğrusu. Onlar kafirdir, şöyledir böyledir dese cezalandırıverecek hemen,
veya oradakilerin tepkisini çekecek. Ama onların ne olduğunu rabbim bilir.
Fakat; lâ
yedıllu Rabbiy ve lâ yensa benim rabbim ne yanılır, ne de unutur.
İşte orada söylemesi gereken de buydu.
Musa tuzağa düşmüyor kadı değil,
davetçi olduğunu biliyor. Fakat Allah’ı tanıyor ve temel iki imani gerçeği
hatırlatıyor. O yanılmaz ve unutmaz. Bunu bilmek bana yeter. Diyor.
53-) Elleziy ceale lekümül Arda mehden ve selek
leküm fiyha sübülen ve enzele mines semâi maen, feahrecna Bihi ezvacen min
nebatin şetta;
Arzı
sizin için bir beşik olarak meydana getirip, orada sizin için yollar açar,
semâdan bir su inzâl eder... O su ile çeşitli nebattan çiftler çıkardık.
(A.Hulusi)
053 - O
ki sizin Arzı bir beşik yaptı ve onda size yollar açtı ve Semadan bir su
indirdi de bu sebeple muhtelif nebattan çiftler çıkarmaktayız. (Elmalı)
Elleziy ceale lekümül Arda mehden o
sizin için yeryüzünü bir beşik yaptı ve selek leküm fiyha sübülen ve orada sizin için
yollar açtı. ve
enzele mines semâi maen Yine gökten yağmuru o indirdi. feahrecna Bihi
ezvacen min nebatin şetta işte bu sayede onunla envayi çeşit
ürünlerden çift çift çıkarmışızdır.
54-) Külu ver'av en'ameküm* inne fiy zâlike le
âyâtin liülinNüha;
Yeyin
ve hayvanlarınızı da otlatın... Muhakkak ki bunda sağlıklı düşünenler için
işaretler vardır. (A.Hulusi)
054 - Hem
yiyiniz hem hayvanlarınızı güdünüz, her halde bunda ülinnühâ için çok âyetler
var. (Elmalı)
Külu ver'av en'ameküm siz de
beslenin hayvanlarınızı da besleyin inne fiy zâlike le âyâtin liülinNüha şüphesiz
bütün bunlarda sahibini kötülükten koruyan bir akla sahip olanlar için alınacak
sonsuz dersler vardır. Allah her şeyi bilir ama, bir amaç için yarattı eşya
arasında bir bağ var, bunu görün ey akıl sahipleri her şey insan için. Ya insan
kim için? Diye sorun.
55-) Minha halaknaküm ve fiyha nu'ıydüküm ve
minha nuhricüküm tareten uhra;
Sizi
ondan halk ettik! Tekrar sizi oraya iade edeceğiz! Sizi ondan bir kez daha
çıkaracağız (bâ's). (A.Hulusi)
055 - Sizi
o Arzdan yarattık, yine sizi ona iade edeceğiz hem de ondan sizi diğer bir defa
daha çıkaracağız. (Elmalı)
Minha halaknaküm ve fiyha nu'ıydüküm ve minha
nuhricüküm tareten uhra biz sizi yerden yarattık yine ona
döndüreceğiz ve oradan bir kez daha çıkaracağız.
İnsanın elementer kökeni
topraktandır. Ondan aldığı organik ve inorganik maddeler geri dönecektir insan
ölünce. Yani iade edecektir. Geçici hayatı insana hatırlatan bu ayetler;
Geçiciyi kalıcı sanırsan ey insanoğlu firavunlaşırsın diyor. Hayat geçicidir.
Firavun bu hayatı kalıcı sandı onun için de tek dünyalıydı. İki dünyalı olsaydı
Allah’a bunca isyan etmezdi.
Rabbim iki dünyalı kılan ve iki
dünyasını da mamur kılanlardan etsin.
“Ve ahiru davana enil hamdülillahi rabbil alemiyn”
hocam tum yazılarınıza tıklıyorum sonra bırıncı bolumu acmaya calısıyorum ama acılmıyor
YanıtlaSilMerhaba, Uyarınız için Allah razı olsun. Hemen düzelttim. Esen kalın Allah'a emanet olun.
Sil