Değerli Kur’an dostları ‘Alak
suresinin arkasından Kadir suresi geliyor. Kadir suresi adını ilk ayetinden
alıyor İnnâ
enzelnaHU fiy LeyletilKadr kadir; kıymet, ölçü demek. Mekke de nazil
olmuş bir sure, hem de ilk yıllarda nazil olmuş. Abese nin hemen arkasına
yerleştiriyor ilk nüzül tertipleri ki 4. yıla tekabül eder yaklaşık. Ama şahsen
benim kanaatim daha önce indiği yönünde. Hattabi ‘Alak suresinin arkasına
yerleştirmiş, tıpkı musaf sıralamasında olduğu gibi iniş sıralamasında da ‘alak
ın arkasına yerleştirmiş ki benim de tercihim şahsen bu. Yani Mushafta ki gibi
nüzulde de aynı yerde yaklaşık.
Leyl ile fecr ile konu
bütünlüğüne sahip bu sure. Konusunu biliyoruz. Ey vahyin muhatabı olan insan,
Kur’an indiği geceyi bir ömürden daha hayırlı yaparda ya senin hayatına inerse
seni ne yapar mesajı bu. şimdi suremizi tefsire geçebiliriz.
1-) İnnâ enzelnaHU fiy LeyletilKadr;
Muhakkak
ki biz Onu (Kurân'ı), (Hz. Muhammed'in a.s.) Kadr gecesinde inzâl ettik! (A.Hulusi)
1 - El
hak biz indirdik onu kadir gecesî. (Elmalı)
İnnâ enzelnaHU fiy LeyletilKadr biz
onu kadir gecesinde indirdik hiç şüphe yok bunda.
Aslında inzal, hüve, duhulüs sey’
fiy alemil müdrikât diye tarif etmiş lügatlar inzali. Bir şeyin idrak alemine
girmesi, idrak edilebilirler dünyasına indirilmesidir. Demek ki aslında inzal,
rabbimizin aşkın manaları aklımıza indirmesidir. Vahyin inzali biz anlayalım
biz huzura erelim, sonsuz saadete kavuşalım ve doğru yolu bulalım diye
rabbimizin aşkın manaları aklımıza indirmesidir.
Biz indirdik diyor onu. Neyi? Hiç
şüphesiz ki vahyi. Çünkü vahyin inişini ifade ediyor bu. fiy LeyletilKadr kadir gecesinde
kader gecesinde takdir gecesinde, kadri kıymeti bol bir gecede. Hatta takdir
edemediğimiz, kadrini kıymetini bilemeyeceğimiz bir gece de indirdik. fiy LeyletilKadr
de ki kadrin marife gelmiş olması daha önceden bilindiği, veya bu gecenin daha
önceden de takdir edilmiş, veyahut ta kadri kıymeti bol bir gece olduğu
anlamına gelir mi? Mesela İnsanlığın, İnsan seçilmesi aynı gece olmuş olabilir
mi? Veya yer yüzünün kâinatta insana makar ve mevki kılınması. Veya beşerlikten
insanlığa geçiş o anda, o gece olmuş olabilir mi? Allahu alem..! Bilmiyoruz ama
bu geçmişte bilinen bir gece olmaktan daha çok mutlak manada kadrine kıymetine
kimsenin tayan ve paha biçemediği bir gece manasına da gelebilir.
Bakara/185. ayetini hatırlayalım
tam burada: Şehru Ramadânelleziy ünzile fiyhil Kur'ân
ramazan ayı ki Kur’an o ayda indirildi. hüden linNâsi ve beyyinâtin minel hüdâ velFurkan
insanlık için bir rehber, insanlık için bir yol gösterici ve hidayet ve
furkandan müteşekkil bir bildiri. Hidayet ve furkandan ilahi bir bildiri olan
Kur’an o gece, o ayda indirildi. Demek ki vahyin indiği ay ramazan ayı idi hiç
tereddütsüz bakara/185. ayetinde buyruluyor. İndiği gece de kadir gecesiymiş.
İnmeye başladığı anlamına gelir zaten bu. Yoksa bir anda indiği manasına
gelmez. İnzali bir anda inmek manasına almak yanlış olur çünkü gökten yağmurun
da inzal edildiği ifade buyrulur. O zaman tüm yağmurların bir anda inmesi
söylenmiş olurdu ki yanlış olur. Belki şöyle anlamak lazım bir yasaya bağlı
olarak indirmek kastedilir inzal ile. Bir yasaya, bir kanuna bağlı olarak
indirmek.
LeyletilKadr ne demek, neden kadir
gecesi işte onu bir sonraki ayet açıklıyor aslında;
[Ek bilgi; KADİR
SÜRECİ
Bir arkadaşımız bir sual
sordu.
“Üstadım, yeryüzündeki
birtakım olaylar, birtakım üst planlar tarafından mı idare ediliyor?..
İnsanların genel idaresi, Dünya üzerinde olan olayların yönlendirilmesinde
görevli olan birtakım görevliler söz konusu mu?.. Böyle bir şey var mı? Varsa,
nasıl oluyor bu iş?
Bu sual “Kadir” konusu ile de
bağlantılı, dolaylı olarak... Dolayısıyla konumuzun bir detayı olarak buna da
değinelim.
“Kadir” gecesi hakkında, Kur’ân-ı Kerîm’de bir sûre var;
“Kadr Sûresi”.
“İnnâ enzelnaHU fiy
LeyletilKadr;”
“Gerçek ki biz inzâl ettik onu
KADR gecesinde” (97.Kadr: 1)
“Kadir” gecesinde, gecenin
kadrinde, biz onu inzâl eyledik.
Burada, hemen herkesin ilk
aklına takılan olay şudur;
Niçin “Biz, onu” diyor?..
“Ben, inzâl ettim onu” demiyor da, “Biz inzâl ettik onu” diyor?
Buradaki “Biz” hükmü,
Efâl=fiiller âlemindeki kesret hâliyle alâkalı bir olaydır. Yani, çokluk ile
ilgili bir olaydır.
Çokluk âleminde, yani sayısız
birimlerden oluşmuş, sayısız varlıklardan oluşmuş âlemde olan her şey, bir
vesile ile oluşur. Her şey bir şeye vesile ile olur! Ama o, her bir şey,
varlığını Hakk’tan alır; O’nun varlığıyla kaîmdir. Orijini, aslı itibarıyla o
şeyler varlığını Hakk’tan alır! Ancak kendi yapısal özelliğine uygun olarak, o
şeyi meydana getirir, ortaya çıkarır.
İşte bu tür oluşlar için
Kur’ân-ı Kerîm’de “Biz” tâbiri kullanılır.
“Fiy leyletil Kadr...”
“Kadir” süresi, gecenin
içinde, gecenin kadrinde biz onu inzâl eyledik.
İnzâl olunan şey, Kur’ân!
Kurân’ın inzâl olması demek;
her ne kadar basit dilde “indirmek” diye tercüme edilir ise de “inzâl”, esası
itibarıyla “nüzûl” denen şey, boyutsal bir olaydır!
Mekânsal yani bir yerden bir
yere şeklinde değil!
Bu gecede, “Kadir” anı denilen
öyle bir an vardır ki, o anda mevcut ışınımı kullanabilen, değerlendirebilen
kişi, melekî boyutla iletişim kurar ve melekî boyuttan kendi öz’ündeki Hakk’a
yönelip, kendi öz’ündeki Hakk’ı bulur!.. Özü olan Hak ile o andaki perdeler
ortadan kalkar!
“Kadir” kelimesi “güç
yetirmek” anlamında olup, “hükmü kaza, takdir, tazyik, azametli şeref”
mânâlarını da taşır. Biz, özellikle “Tazyik” yani “SIKMA” anlamı üzerinde
duracağız. Bu anlamdan rahmetli Elmalılı Hamdi Yazır da tefsirinin 5971.
sayfasında bahsetmiştir. “Kadir” anının değeri şu sebepledir ki;
Meleklerin oluşturduğu yüksek ışınımın meydana getirdiği
“SIKMA” sonucunda uyanıkların beyin çalışma hızında bir artış oluyor; artan
beyin gücünün neticesinde de, kişinin Hakk’ı kendi özünde bulması söz konusu
olabiliyor... Ve hatta o anda, kendisinde o talebi ortaya koyanın, Hak
olduğunun farkına bile varabiliyor!
Bakın ne diyor hadîs-î
kudsî’de.
“Bir kulum, yararlı
ibadetlerle bana yaklaşır; öyle ki, ben o kulumu severim. O’nun görür gözü,
işitir kulağı, söyler dili, tutar eli, yürür ayağı olurum”.
Yani, onun gözünde gören,
dilinde söyleyen, Ben’im!
“KADİR” kelimesinin mânâsını
ve bu kelimenin işaretini anlamaya çalışırken, Hz. Rasûlullâh (aleyhisselâm)’a
“OKU” hükmünün de melekî “SIKMA” ile birlikte geldiğini hatırlayalım. “Hz.
MUHAMMED NEYİ OKUDU” kitabındaki bilgileri göz önüne alalım.
İşte, o genel “SIKMA” hâli
olan zaman, kişinin o anı, “Kadir” hâlidir! Bu “SIKMA” sürecinden herkes kendi
istidat ve kabiliyetine göre yararlanır. Kimi de “SIKMA”nın sonucunda,
kendisiyle Hakk’ın aynı TEK olduğu; kendi izafî, birimsel varlığının var
olmadığını idrak etmesi neticesinde, varlığındaki varlığın, Hak olduğunu
hisseder, yaşar! O’nu yaşayan Hakk’ın kendisidir!
Hakk’ın isteğine, iradesine, EMRİNE de hiçbir varlık
karşı koyamaz! Bu, “Kadir” hâline en yakın hâl, “Mi’râc” hâlidir.
“Mi’râc, kişinin Rabbine vâsıl olduğu andır.” (Kendini
tanı-A.Hulusi)]
[Ek bilgi-2; {İmam Şarâni Hz.
(1492-1565) kadir gecesi hakkında şu tespitleri yapmıştır; Ramazan ayının
başlama gününe göre;
Pazar günü
başlamışsa ;28
ini 29 una bağlayan gece,
Pazartesi günü
başlamışsa;20 sini 21 ine bağlayan gece.
Salı günü başlamışsa, ;26 sını 27 sine bağlayan gece.
Çarşamba günü
başlamışsa ;18 ini 19
una bağlayan gece.
Perşembe günü başlamışsa
;24 ünü 25 ine bağlayan gece.
Cuma günü başlamışsa ;16 sını 17 sine bağlayan gece.
Cumartesi günü başlamışsa; 22sini 23
üne bağlayan gece. (İmam Şarani)]
2-) Ve mâ edrake mâ LeyletülKadr;
Kadr
gecesini (-n kadrini, şerefini, haşmetini) bilir misin? (A.Hulusi)
2 - Ne
bilirdi ki sana? ne kadir gecesi? (Elmalı)
Ve mâ edrake mâ LeyletülKadr kadir
gecesinin ne olduğunu sana ne bildirdi, kim bildirdi veya sen nereden
bileceksin. Dirayetle bilemezsin, akıl yolu ile bilemezsin rivayetle
bileceksin, Allah bildirecek sana dinle o zaman;
Devam ediyor b sayfasına geçiniz.
Kadir suresini toplu olarak BURADA
bulabilirsiniz.
Gambling and sports betting - JTM Hub
YanıtlaSilGet details on sports betting and casino in Jamaica. JRM 창원 출장안마 Casino, including 군포 출장샵 casino, 군산 출장샵 poker, lottery, 과천 출장마사지 bingo and 거제 출장안마 live dealer games.