28 Kasım 2012 Çarşamba

İslamoğlu Tef. Ders. ANKEBUT(07-09)(124-C)



B sayfasından devam

7-) Velleziyne amenû ve amilus salihati le nükeffirenne anhüm seyyiatihim ve le necziyennehüm ahsenelleziy kânu ya'melun;

İman edip imanın gereğini uygulayanlara gelince, onların kötülüklerini (nefsanî özelliklerini) kendilerinden elbette sileriz ve elbette yaptıklarının en güzeli ile kendilerini cezalandırırız! (A.Hulusi)

07 - Bununla beraber iman edip de salih salih ameller yapanların her halde taraflarından kötülüklerini kefaretleriz ve elbette kendilerine yaptıkları amellerin daha güzelini veririz. (Elmalı)


Velleziyne amenû ve amilus salihat İman eden ve salih amel işleyen, iyi, doğru ve erdemli işler ortaya koyan, değerler üreten kimselere gelince le nükeffirenne anhüm seyyiatihim evet, kesinlikle onların günahlarını örteceğiz.

Bilmem şöyle bir nükte bulursak bu ibarede yanlış olur mu. nükeffirenne anh örteceğiz diyor. Sileceğiz değil, örteceğiz. Yani bunu belki bir benzetme olsun için sildi ve silmek yerine baksille üzerini beyazlamak, kaplamak gibi diyebiliriz. Neden böyle bir ibare? Hiç günah işlememişle, günah işleyip de affedilmiş arasında bu kadarcık ta bir fark bulunsun.

Evet, hiç günah işlememiş silinmiş olduğu belli olmayan daha doğrusu hiç yazılmamış. Fakat yazılmış ama daha sonradan üzeri örtülmüş. Böyle bir fark olmasın mı? Sadece ne günah işlediğini kimse bilmez elbette, ama Allah’ın rahmeti sayesinde günahının üzerinin örtüldüğü o baksil görününce anlaşılır. Demek ki burada bir yanlış yapmış, üzerini kapatmış denilir. O kadarcık bir fark da sanırım olmalı.

ve le necziyennehüm ahsenelleziy kânu ya'melun Yine onları yapa geldiklerinin en güzelleriyle, dikkat buyurunuz lütfen, sizi anlatıyor. Kur’an ın anlattığı biziz. Onun için dikkat buyurun yapa geldiklerinin en güzelleriyle ödüllendireceğiz.

Burada ki Kânu yardımcı fiili var ya, aslında bir eylemi, güzelliği, bir tek kez yapmış olmak değil, onu daima sürekli yapmak, onu sürdürmüş olma anlamını katar metne. Onun için yapa geldikleri diye Türkçeleştirdim. Çünkü güzelliği sanki bir tesadüf veya bir tatlı kaza gibi bir kez yapıp geçmek değil, yapa gelmek ve yaptığınız o güzelliklerin en güzeliyle ödüllendirilmek.

Şimdi anlıyorsunuz değil mi Kur’an dostları neden tüm namazlar bir “namaz” ı bulmak için kılınırlar dediğini. Tüm namazlar, bir namazı bulmak, tüm oruçlar bir orucu bulmak, tüm zekatlar bir zekatı bulmak, tüm sadakalar bir sadakayı bulmak, tüm haclar bir haccı bulmak. Kaç adet namazınız var? şu kadar bin. Onların en güzeli hangisi, en beğenileni. Allah’ın en çok beğendiği işte onun üzerinden namazlarınıza puan verilecek. Bu, bu. Yaptığımız güzelliklerin en güzeli üzerinden.

Hele ki böyle, yani diğerleri, çürük olanları, yanlış olanları, yamuk olanları, makbule geçmeyenleri onun üzerinden puanlanacak. Onun için bu ayeti unutmamak lazım ve le necziyennehüm ahsenelleziy kânu ya'melun yapa geldiklerinin en güzelleriyle mutlaka ödüllendireceğiz.

İlahi rahmetin tecellisi yine bir sebebe bağlı. Bu ifade bunu veriyor. Yani Allah insana rahmet edeceği zaman mutlaka bu rahmet yine bir sebebe bağlı olmalı. Bir güzellik yapmalı, o güzelliğe Allah bire sonsuz rahmet etmeli, ama yine de zemininde bir güzellik olmalı. Yasa bu. sebepsiz rahmet yok. Buradan bunu anlıyoruz. Onun için zemininde bir güzellik olmalı. O nedenle Allah’ın rızası güzellikler içinde gazabı da kötülükler içinde gizlenmiş.

[Ek bilgi; İman-Amel ilişkisi; “Ameller, imanın meyvesidir. Bunu şöyle bir misalle açıklayabiliriz: Bu, tıpkı meyve veren bir ağaca benzer. O ağacın damarlarının ve dallarının ağaçtan olduğunda şüphe yoktur. Fakat yerden çektiği su ve etrafını çevreleyen o toprak ağaca dahil değildir. Fakat meyvesi, ancak kendisine dahil olmayan bu su ve toprak sayesinde elde edilmiştir. İşte iman ile amel-i salih münasebeti de böyledir. Hem sonra o ağacın etrafını, işe yaramaz otlar, zararlı dikenler sararsa, meyve mutlaka az olur. Eğer bunlar büsbütün o ağaca hükümran olur, onu mağlub ederlerse, ağacın hiç meyvesi olmaz ve ağaç kurur. İşte günahlar da imana bu tesiri yapar.
(Fahruddin Er Râzi – Tefsir’i Kebir Mefatihu’l - Gayb)]


8-) Ve vassaynel İnsane Bi valideyhi hüsna* ve in cahedake litüşrike Biy ma leyse leke Bihi ılmün fela tutı'hüma* ileyYE merci'uküm feünebbiüküm Bima küntüm ta'melun;

Biz insana ana-babasına güzel davranmasını vasiyet ettik... Eğer ilmine ters düşen bir şeyi bana ortak koşman için seninle tartışıp seni zorlarlarsa, o ikisine itaat etme! Dönüşünüz banadır... Yaptıklarınızın (anlamının) haberini vereceğim. (A.Hulusi)

08 - Hem insana valideyni hakkında güzellik tavsiye ettik, mamafih sana, hakkında sence hiç bir ilim bulunmayan bir şeyi bana şirk koşasın diye uğraşırlarsa o vakit onları dinleme, dönümünüz banadır, ben o vakit size yaptıklarınızı haber veririm. (Elmalı)


Ve vassaynel İnsane Bi valideyhi Hüsna ve zaten insanoğluna, anne babasına iyi davranmasını biz tavsiye etmişizdir.

Neden böyle bir vurgu? Metnin vurgusunu çeviriye aynen yansıttım, ki buradaki söylenmek istenen anlaşılsın. Burada daha önceki bir yere atıf var. Diyor ki anne babasına iyi davranmasını tavsiye etmiştik. Nerde? Bu ayetlerden önce bir yerde tavsiye edilmiş olması lazım bunun. Aradığımızda bunu hemen buluyoruz İsra suresinin 23-25. ayetleri arasında. İnsana bu tavsiyenin yapıldığı. Bu ayet aynı zamanda Kur’an ilimlerinde ve tefsir usulünde sonraki ve önceki ayetlerin tespitine yarar. Kesin biliyoruz ki biz, bu surede ki bu ayetler İsra’da ki söz konusu ayetlerden sonra inmiştir. Gerçi Lokman suresinde de var.  Fakat Lokman suresinin 14-15. ayetleri; Anne babaya güzel davranmayı mücerret olarak emretmiyor, yine bu ayetlerde ki gibi güzel davranmayı sınırlıyor. Yani istisna getiriyor. Ama mücerret emreden ayetler İsra da ki ayetler.

Peki bu ayetlerle o ayetler arasında bir bağ var mı? Elbette. Bunlar İsra’da kinin tefsiri. Eğer anne baba kendisine güzel davranma emrini istismar edipte bu emri istismar ederek evladının inanç, itikat ve güzelliklerini sınırlamaya bir vesile bilirse bunu. Yani istismara araç ederse o zaman buna meydan verme emridir. İşte bu anne babaya güzel davranışın nerede sınırlanacağı, istisnalarının ne olduğunu, sınırının ne olduğunu harika bir biçimde gündeme getirerek istismarı, anne babanın; evladın  inancını istismarını önleyen bir ayettir bu.

ve in cahedake litüşrike Biy ma leyse leke Bihi ılmün fela tutı'hüma işte geldi. Fakat ey muhatap, Bakınız “K” zamiri geldi. 2. tekil şahıs zamiri. Kur’an da nerede 2. tekil şahsı görürsek hemen vahyin ilk muhatabı Resulallah’ı hatırlamak yanlış olur. Burada olduğu gibi. Çünkü onun zaten anne babası yok. Demek ki Kur’an da ki bir çok şahıs zamirleri aslında; Ey bu vahyi okuyan sen, yani siz doğrudan üstünüze alınacaksınız. onun için doğrudan üzerimize alıyoruz ve okuyoruz. Ey bu vahyin muhatabı eğer hakkında bilgi sahibi olmadığın bir şeyi bana ortak koşman için seni iknaya çalışırsa, seninle mücadele ederse sakın onlara itaat etme. fela tutı'hüma sakın onlara itaat etme.

Bu ayet Saad Bin Ebi Vakkas hakkında indiği söylenir fakat biz şöyle düzeltelim bunu; Saad Bin Ebi Vakkas’ın başından geçen bir olayla bu ayet arasında birebir ilişki kurulur. Saad Bin Ebi Vakkas gençken Müslüman olanlardan biriydi. Mekke’nin ilk yıllarında Müslüman oldu. Dar-ül erkamda Müslüman olan onlarca insandan bir tanesiydi. Çok gençti, soylu bir ailenin çocuğuydu. Ailesine rağmen Müslüman oldu. Fakat onun Müslüman olması üzerine ailesi çok aşırı tepki gösterdi, kendisini çok seven annesi boykota girişti. Hatta onu tehdit etti;

- Sen arkadaşını terk etmedikçe, yani Resulallah’ı kastediyor, ben başımdan aşağı bir damla su dökmeyeceğim, saçımı taramayacağım, ağzıma da bir lokma yiyecek koymayacağım. Diye yemin etmişti.

Buna Saad bin Ebi Vakkas’ın tavrı ne oldu sanıyorsunuz, şöyle demişti.

- Vallahi anne başında ki teller adedince canın olsa her birini bu inat uğruna harcasan beni Resulallah’tan koparamazsın.

İşte aşk buydu. İşte insanı kesif bir toprak olmaktan yüceltip de ebedi ruhuna sahip çıkmaya yönelten duygu buydu. İşte o insanı geçici varlığını borçlu olduğu insanlardan daha çok, ebedi varlığını borçlu olduğu Allah’a yönelten iman buydu. İşte vefa buydu. Allah’ a vefa göstermeyenin insana vefa göstermesi ne ola ki. Onun için bunu anlayamıyorlardı. Bunu anlayamadılar, Resulallah hakkında tek söyledikleri sihir buydu. Güya. Ona sihirbaz diyorlar, bir örnek verin denilince de; “Baksanıza evladı, anne babaya düşman ediyor.” Diyorlardı.

Etmiyordu, aksine dost ediyordu. Evladı Allah’a dost ediyordu. Ama onlar bunu fark etmediler. Onun için bu ayetler böyle bir tarihsel temele sahip.

ileyYE merci'uküm dönüşünüz sadece banadır. feünebbiüküm Bima küntüm ta'melun işte o zaman ben yapıp ettiklerinizi size bir bir haber vereceğim.

Anne baba da onların suçladıkları evlatta huzura çıkacak. İlahi mahkemeye en sonunda çıkacaklar. Bu ayetin sonunun ifade ettiği beyan ettiği hakikat bu. Lâ taeti mahlûkin fiy ma’siyetin hâlık. buyurmuştu Resulallah. Yaratana isyan hususunda yaratılana itaat yoktur. Müthiş bir ilke bu. İtaatin sınırı nerede başlar nerede biter. Lâ taeti mahlûkin fiy ma’siyetin hâlık. Bu geçekten de ölümsüz bir ilke ve çizgi koyuyordu.


9-) Velleziyne amenû ve amilus salihati le nüdhılennehüm fiys salihıyn;

İman edip imanın gereğini uygulayanlara gelince, onları elbette sâlihlere dâhil edeceğiz. (A.Hulusi)

09 - İman edip salih salih ameller yapanlar ise elbette onları salihîn zümresi içine katacağız. (Elmalı)


Velleziyne amenû ve amilus salihati le nüdhılennehüm fiys salihıyn ama iman edip salih amel işleyen, iyi, doğru, yararlı ve erdemli değerler üreten kimselere gelince; Onları iyi ve erdemli insanların arasına katacağız. Salihlerin arasına katacağız.

Devam ediyor D sayfasına geçiniz
124. videoyu toplu olarak http://kurantefsir.wordpress.com/2012/11/23/124-islamoglu-tef-ders-ankebut01-23124/ bulabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder