21 Şubat 2012 Salı

İslamoğlu Tef. Ders. Hicr (55-64)(84-B)



A sayfasından devam


55-) Kalu beşşernake Bil Hakkı fela tekün minelkanitıyn;

Dediler ki: "Seni Hak olarak müjdeliyoruz! Sakın ümitsizliğe düşme!" (A.Hulusi)

55 - Seni dediler: emri hakkiyle tebşir ettik, onun için ümidi kesenlerden olma. (Elmalı)


Kalu beşşernake Bil Hakk Onlar; Biz seni gerçekleşmesi kaçınılmaz bir bilgiye dayanarak müjdeliyoruz deyip beklediler. fela tekün minelkanitıyn sakın ha umutsuzluğa düşeyim deme. Evet, Yani biz gerçekleşmesi kesin bir bilgiye dayanarak müjdeliyoruz El Hakk, Bil Hakk. Kaynakları bu. Kaynağımız Allah’tır diyorlar. El Hakk’tır ve arkasından da sakın umutsuzluğa düşme diye uyarıyorlar. Öğüt veriyorlar. Yeis yok.

İman bitmeden umut bitmez. Çünkü umut, imanın çocuğu. Hz. İbrahim’in şahsında ilahi vahyin tüm okuyanlarına, tüm muhataplarına; Allah var, imkan var demeye getiriliyor. Onun için Allah sınırsız bir imkandır. İman sınırsız bir imkandır denilmeye getiriliyor. Onun için Kur’an;

Kul ya 'ıbadiyelleziyne esrefu alâ enfüsihim lâ taknetu min rahmetillâh. (Zümer/53) De ki ey peygamber, ey hayatını israf eden, ey hayatını harcayan, ey hayatını değerlendirmesini bilmeyen kullarım. esrefu alâ enfüsihim kendini bozuk para gibi harcayan, kendini israf eden. İnsanın ekmek israf etmesi bir kayıp. Fakat insanın kendini israf etmesi bin kayıp. Nedense insanlar sıradan bir parayı düşürdüklerinde acırlar da, hayatlarını yere döke döke giderler, ruhları bile duymaz. esrefu alâ enfüsihim kendilerini israf ederler de farkına bile varmazlar. İşte bunlar için rabbimiz lâ taknetu min rahmetillâh. Allah’ın rahmetinden umut kesmeyin. Yani başınız yana düşmesin diyor. Çünkü kunut kök anlamı itibarıyla budur. Kanitiyn. Eğilenler, Allah’ın huzurunda baş eğenler, başın eğilmesin diyor ey kul, ben varım. Allah var. Başın eğilmesin. Umut kesmeyin.

innAllâhe yağfiruzzünube cemiy'a Hiç şüpheniz olmasın ki Allah “isterse eğer” yağfiruzzünube cemiy'a tüm günahları, şirk te dahil tüm günahları affeder. Tabii ki tevbe ederseniz. inneHU "HU"vel ĞafûrurRahıym; (Zümer/53) Çünkü O çok bağışlayan ve rahmet menbağıdır. İşte bu. Rabbimiz kendisini böyle tanımamızı istiyor. Devam ediyoruz.


56-) Kale ve men yaknetu min rahmeti Rabbihi illed dâllun;

(İbrahim) dedi: "(Hakikatten) sapmışların dışında Rabbinin rahmetinden kim ümidini yitirir?" (A.Hulusi)

56 - Rabbinin rahmetinden, dedi: sapkınlardan başka kim ümidi keser? (Elmalı)


Kale ve men yaknetu min rahmeti Rabbihi illed dâllun İbrahim; Yoldan sapanlar dışında kim rabbinin rahmetinden umut kesebilir ki. dedi.


57-) Kale fema hatbuküm eyyühel murselun;

(İbrahim): "Ey irsâl olunanlar! (Başka) işleviniz nedir?" dedi. (A.Hulusi)

57 - Ey mürseller, dedi: bunu müteakip memuriyetiniz nedir? (Elmalı)


Kale fema hatbuküm eyyühel murselun ve ekledi yine Hz. İbrahim; daha başka bir işiniz var mı ey elçiler. Çünkü durum hiçte normal değildi belli ki. Onun için sadece İshak’ı müjdelemek için böyle, hem de tek olmaksızın birkaç elçi birlikte böylesine ansızın gelivermeleri pekte hayra alamet değil. Onun için daha başka neyiniz var diye merakını izhar etti, açığa vurdu Hz. İbrahim. Geliş normal değildi çünkü. Genellikle Allah’ın elçileri insan suretinde gelmezlerdi. Bunu en iyi bilen peygamberlerdir. Eğer onlar normal dışı, olağan dışı bir biçimde geliyorlarsa, bilirlerdi ki olağan dışı, olağanüstü bir olay olacak. İşte onun için merakını yenemeyip daha başka neyiniz var diye sordu.


58-) Kalu inna ursilna ila kavmin mücrimiyn;

Dediler ki: "Gerçek şu ki, biz suçlular toplumu için irsâl olunduk." (A.Hulusi)

58 - Haberin olsun dediler: biz mücrim bir kavme gönderildik. (Elmalı)


Kalu inna ursilna ila kavmin mücrimiyn işte o zaman acı haberi verdiler ve dediler ki; Evet biz günaha gömülmüş bir toplumun helaki için gönderildik.

Hud suresinin 74. ayetinde Hz. İbrahim’in bu haberi alınca elçilerle mücadeleye giriştiğini, dahası benim o ayetin mealine bakarsanız eğer, bu acı haber karşısında Allah’a, bu belayı ertelemesi, bu infazı geciktirmesi, bir fırsat daha vermesi için nasıl yalvarıp yakardığını orada okuyoruz. Ve rabbimiz onun bu Allah’ın halkasına ısrarla yapışmasını kınamıyor, aksine onu övüyor; Çünkü o diyor yüreği yanık biriydi. Evvah..! çok ah eden içli bir kuldu. Onun için çok merhametli biri idi. Onun bu duasını kabul etmese de bu tavrını övüyordu.


59-) İlla ale Lut* inna lemüneccuhüm ecme'ıyn;

"Lût ailesi bundan istisna! Biz onların hepsini kurtaracağız." (A.Hulusi)

59 - Ancak ali Lût müstesna biz onların hepsini behemehal kurtaracağız. (Elmalı)


İlla ale Lut Tabii ki Lut’un ailesi bundan müstesna. Yani Lut’un ailesi helak olmayacak. Elçiler bu haberi de veriyorlar. inna lemüneccuhüm ecme'ıyn şu kesin ki biz onların tamamını kesinlikle kurtaracağız, elbette kurtaracağız diye de Hz. İbrahim’i serinletiyorlar. Neden, neden ilgilendiriyor Hz. İbrahim’i; Bir boyutu ile bir peygamber, elbette ki Allah’ın kullarına karşı oldukça şefkatli. Ama öbür boyutu ile de Hz. Lut, Hz. İbrahim’in yeğeni. Yani bir ama ile karşı karşıyayız. Onun için de melekler, yeğeninin ve ailesinin akıbetini de ona haber veriyorlar. Buda insani bir boyut. Hud suresinde anlatılan Hz. İbrahim’in nebevi boyutuydu. Burada ise insani boyutu öne çıkarılıyor. Devam ediyor ayet;


60-) İllemraetehu kadderna inneha leminel ğabiriyn;

"(Lût'un) karısı hariç... Onun, geride kalanlardan olmasını takdir ettik." (A.Hulusi)

60 - Ancak karısını takdir ettik o muhakkak kalacaklardandır. (Elmalı)


İllemraetehu Onun karısı hariç. Yani Hz. Lut’un karısı. Yani kurtulacaklardan olmayacak o. kadderna inneha leminel ğabiriyn Biz, “tercihine bakarak” bunu öngördük. Kadderna tercihine bakarak bunu öngördük. inneha leminel ğabiriyn çünkü o geride kalanlardan biri olmayı seçti.

Böyle çevirdim, çevirimin dilsel gerekçeleri olduğu gibi, Kur’an ın makasıdın dan da bir çok gerekçesi var. Kadderna, ef’ali kulûptan, kalp eylemlerinden iç fiillerden. Koordinatları belli bir sürecin sonunun önceden bilinmesi manasına geldiğini Zemahşeri’den de öğreniyoruz ve biz ayrıca Hz. Lut’un karısını Allah’ın belaya uğrayacaklar içinde takdir etmesinin, kadının eyleminden, tercihinden kaynaklandığından eminiz. Bunda hiç şüphemiz yok. Çünkü;

ve ma yudıllu Bihî illel fasikıyn; (Bakara/26) Allah, sapmış olanlardan başkasını yoldan çıkarmaz. Allah’ın yasası bu. Sapmayı seçmeden kimseyi saptırmaz. Çünkü;

..felemma zağu ezağAllahu kulûb..(Saff/5) ne zaman kaydılar eylemleriyle, tercihleri ile Allah’ta onların kalplerini kaydırdı. Süreç bu. Onun için açık, Kadderna’ya verdiğimiz bu parantez içi de olan anlam, yani biz tercihine bakarak bunu öngördük, kararlaştırdık diye çevirimiz işte bu nedenle.


61-) Felemma cae ale Lutınil murselun;

Bundan sonra irsâl olunan melâike Lût'a geldi. (A.Hulusi)

61 - Bunun üzerine vaktâki Ali Lût’a mürseller geldiler. (Elmalı)


Felemma cae ale Lutınil murselun Derken elçiler Lut’ ailesinin yanına geldiler.


62-) Kale inneküm kavmün münkerun;

(Lût) dedi ki: "Muhakkak ki siz yadırganacak birilerisiniz!" (A.Hulusi)

62 - Siz, dedi: cidden ürkülecek bir kavimsiniz. (Elmalı)


Kale inneküm kavmün münkerun Bakın dedi, siz tanınmayan garip kimselersiniz. inneküm kavmün münkerun siz münker bir kavimsiniz, tanınmayan, bilinmeyen, yabancı bir toplumsunuz.

Demek ki inkarın anlamlarından biri de yabancı, tanınmama, daha doğrusu kendi kendine yabancılaşma. Onun için Münkir, kendi kendine yabancılaşmış insan. Ama buradaki manası doğrudan manası tabii ki. Tanınmayan bir topluluksunuz diye endişesini beyan etti. Çünkü o sapmış, cinsel açıdan da sapkınlığı tercih etmiş Lut toplumu, yabancı bir insan geldiğinde ona mutlaka bir zarar veriyordu. Talmut’tan öğreniyoruz biz.

Lut toplumunun tek problemi cinsel problemi değil, cinsel tercihi değil. Lut toplumu Talmut’tan öğrendiğimize göre ahlak açısından korkunç bir sapma göstermiş bir toplum. Mesela iki örnek vereyim Talmut’tan Sodom’un nasıl kokuştuğunu siz anlayınız, yani bela gelmiş bir toplum bu, hak etmeden belasını bulmuyor.

Mesela bir zat yolu Sodom’dan geçiyordu. Çünkü Sodom güney ve kuzey yolu üzerindeydi. Okyanusu Akdeniz’e  bağlayan yol üzerindeydi. Sodom’dan geçerken gece vakti ortalık karardığı için Sodom da gecelemek istedi ve bir yere yattı, boş bulduğu bir araziye. Bir Sodom’lu geldi, gel dedi seni eve götüreyim, misafir edeyim. Onu eve götürdü, fakat eve götürmesi misafir etmek için değil, merkebi, onun yükü, yanındaki aldığı tüm eşyaları çalmak içindi. Onları çaldı, adamı kapının önüne bıraktı.

Zat bağırıp çağırmaya başladı, diğer Sodom’lular geldiler koşuşarak. Onlara derdini anlatmaya başladı yardım edecekler zannıyla, onlar da üzerinde başında ne kalmışsa onu alıp gittiler diyor Talmut.

Yine bir fakir hikayesi anlatır Talmut Sodom’luların nasıl azgınlaştığına, nasıl ahlaki değerlerin çöktüğüne ilişkin olarak. Açlıktan ölmek üzere olan bir yoksul Sodom’a gelir ve yemek ister. Hiç kimse açlıktan yere yığılmış bu fakire yemek vermez, ekmek vermez. Bir kişi görür o da Hz. Lut’un kızı. Getirir bu fakire ekmek ve yemek verir, karnını bir güzel doyurur. Fakat Sodom’lular toplanıp onun karnını doyurduğu için Hz. Lut’un kızını tehdit ederler. Yani bizim prensibimizi bozuyorsun diye.

Onun için Sodom’un başına gelen bu felaket aslında hiçte büyük bir bela değil. Onlar bunu fazlasıyla hak etmişlerdi. Ahlak çökmüş, tüm değerler yok olmuştu. Böyle bir toplum ve işte Hz. Lut onun için endişe ediyordu.


63-) Kalu bel ci'nake Bima kânu fiyhi yemterun;

Dediler ki: "Bilakis, biz sana onların şüpheli oldukları bir konuda (yaptıklarının sonucu azap) getirdik." (A.Hulusi)

63 - Yok dediler biz sana onların şekke dip durduklarını getirdik. (Elmalı)


Kalu bel ci'nake Bima kânu fiyhi yemterun dediler ki; Hayır aksine biz, sana onların kendisi hakkında bir kuşku içinde bocalayıp durdukları şeyi getirdik. Yani onların bir türlü inanmadığı, senin sürekli uyarıp sürekli tehdit ettiğin fakat onların inanmadığı şeyi biz işte şimdi getirdik. Yani Allah’ın cezalandırmasını.


64-) Ve eteynake Bil Hakkı ve inna le sadikun;

"Biz sana Hak olarak geldik ve biz sözümüze sadığız." (A.Hulusi)

64 - Ve sana emri hakkiyle geldik, emin ol biz sadıklarız. (Elmalı)


Ve eteynake Bil Hakkı ve inna le sadikun ve biz sana tartışılmaz bir gerçekle geldik. Zira unutma ki biz sadece doğruyu söyleriz.


Devam ediyor C sayfasına geçiniz.
84. videoyu toplu olarak http://kurantefsir.wordpress.com/2012/02/17/islamoglu-tef-ders-hicr-45-9984/ bulabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder