8 Haziran 2012 Cuma

İslamoğlu Tef. Ders. TÂHÂ (087-98)(99-E)







D sayfasından devam.

87-) Kalu ma ahlefna mev'ıdeke Bi melkina ve lakinna hümmilna evzaren min ziynetil kavmi fekazefnaha fekezâlike elkas Samiriyy;

Dediler ki: "Biz kasıtlı olarak sana muhalefet etmedik... Fakat biz halkımızın zinetinden ağırlıklar yüklenmiştik de onları kaldırıp (Samirî'nin ateşine) attık... Samirî de işte böylece atmıştı (biz onu taklit ettik)." (A.Hulusi)

087 - Biz dediler, senin vaadine kendiliğimizden hulfetmedik ve lâkin o kavmin ziynetinden bir takım ağırlıklar yüklenmiş idik, onları ateşe attık, kezalik Sâmirî de bıraktı. (Elmalı)


Kalu ma ahlefna mev'ıdeke Bi melkina onlar kendilerini şöyle savundular. Biz sana verdiğimiz sözü keyfimizden çiğnemedik ve lakinna hümmilna evzaren min ziynetil kavm fakat Mısır halkının ziynet eşyalarına haksız yere konmuştuk. Arka planda verilen bilgilere göre ki bunu, bu ayeti doğrulamakta bu bilgiler, onlar Mısır’dan çıkmadan önce olayın geleceğini bildikleri için, planı bildikleri için komşuları olan Mısır’lılardan kendilerinin mesleğinin de kuyumculuk olması hasebiyle ziynet eşyalarını toplamışlardı. Ya da kendi işyerlerine sipariş verilen ziynet eşyalarının tamamını da almışlardı, getirmişlerdi. Yani haksız yere Mısır’lıların ziynet eşyalarına, altınlarına konmuşlardı.

Vicdan azabı duymuş olacaklar ki bu ziynet eşyalarını taşıyor olmaktan dolayı, fekazefnaha biz onları kaldırıp attık. fekezâlike elkas Samiriyy bunun üzerine Samiriyy’de onları aldı eritmek ve put yapmak için, heykel yapmak için ateşle attı.

Bu onların atışıyla, Samiriyy’in atışı farklı kelimelerle ifade ediliyor. Biri kazefe; kaldırıp atmak. Bir daha almamak için atmak. Öbürü ise elka; bırakmak, içine koymak biçiminde atmak olarak. Onun için vicdan azabı ile attıkları o takıları samiriyy alıp, apis kültünün bir türevi olan inek yavrusu yapmaya kalktı. Onları eritti ve bir buzağı, inek yavrusu heykeli döktü.


88-) Feahrece lehüm 'ıclen ceseden lehu huvarün fekalu hazâ ilâhuküm ve ilâhu Musa fenesiy;

(Samirî) onlar için böğürebilen bir buzağı heykeli oluşturdu... Bunun üzerine dediler ki: "İşte bu hem sizin tanrınız ve hem de Musa'nın tanrısıdır; fakat Musa unuttu!" (A.Hulusi)

088 - Derken onlara bir dana, böğürmesi var bir ceset çıkardı, bunun üzerine dediler ki işte bu sizin ilâhınız ve Musâ’nın ilâhı fakat unuttu. (Elmalı)


Feahrece lehüm 'ıclen ceseden lehu huvar Derken o onların önüne böğürme sesi çıkaran bir dana heykeli koydu. Böğürme sesini de şöyle çıkardığı zikredilir tarihsel kaynaklarda; esen rüzgarın önüne ağzı ile arkası arasına bir özel düzenek yapmış esen rüzgara doğru koyduğunda rüzgar içinden geçerken ses çıkarıp sanki böğürüyormuş, dana sesi çıkarıyormuş, buzağı sesi çıkarıyormuş gibi bir düzenek kurmuş. fekalu hazâ ilâhuküm ve ilâhu Musa fenesiye daha sonra birbirlerine işte sizin de Musa’nın da ilahı buydu. Fakat o unuttu dedi Samiriyy onlara.

Düşmanına aşık olmak işte bu. Düşmanının putuna tapmak, prestiş etmek. Kur’an da bu;

..lehum kûnû kıradeten hasiiyn. (Bakara/65) aşağılık maymunlar oldunuz biçiminde geçiyor. Aşağılık maymunlara döndünüz. Yani tabiatınız maymunlaştı. O kadar taklitte ileri gittiniz ki düşmanınıza aşık oldunuz.

Meriç ustanın o ölümsüz ifadesi ile; “Kendisini kirleten zorbanın bevlini şifa niyetine içen aptal uşak rolü oynamak.” Diyor. İşte bu. Dolayısıyla biz Yahudileşen İsrail oğullarının böyle bir sapmaya kurban gittiklerini görüyoruz. Onlar aynı zamanda..! Samiriyy bunu söylerken aynı zamanda Hz. Musa’nın sarayda yetişmiş bir prens olduğuna da bir gönderme yapıyor. Yani onun da tanrısıydı ama o unuttu. Demeye getiriyor.


89-) Efela yeravne ella yerci'u ileyhim kavlen ve lâ yemlikü lehüm darren ve lâ nef'a;

Görmüyorlar mı ki o (buzağı) onların hitabına cevap vermez, onlara ne bir zarar ne de yarar sağlar! (A.Hulusi)

089 - Şu hakikati görmüyorlar mı idi ki o onlara bir söz iade edemiyor ve kendilerine ne bir zarar ne de bir menfaat eriştirmeğe malik olamıyordu. (Elmalı)


Efela yeravne ella yerci'u ileyhim kavle Fakat onlar görmüyorlar mı ki bu heykel kendilerine tek kelime cevap veremez. ve lâ yemlikü lehüm darren ve lâ nef'a dahası kendilerine ne zararı verebilir, ne de yarar sağlayabilir. Heykele prestiş etmek, insan aklına hakarettir. İşte bu ayet aslında onu ima ediyor. Kur’an mitostan logosa çağırıyor. Yani mitolojiden akla çağırıyor. Fakat her putperestlik insanın akıldan efsaneye çağırıyor. İşte insanın insanlığına bir hakarettir her putperestlik. Burada da onu gösteriyor. Çünkü düşünebiliyor musunuz insan kendisinden aşağı bir yaratığa kul oluyor. Eşyaya kul oluyor. Aslında bunun sembolik karşılığı, ifadesi budur.


90-) Ve lekad kale lehüm Harunu min kablü ya kavmi innema fütintüm Bih* ve inne RabbekümürRahmânu fettebi'uniy ve etıy'u emriy;

Andolsun ki, daha önce Harun onlara şöyle dedi: "Ey halkım... Siz onunla sadece sınandınız... Muhakkak ki sizin Rabbiniz Rahmân'dır... Öyle ise bana tâbi olun ve emrime itaat edin!" (A.Hulusi)

090 - Kasem olsun ki önceden Hârun onlara: Ey kavmin siz bununla sırf bir fitneye tutuldunuz ve doğrusu sizin rabbiniz ancak Rahmandır, gelin bana tâbi' olun ve emrime itaat edin demişti. (Elmalı)


Ve lekad kale lehüm Harunu min kablü ya kavmi innema fütintüm Bih Üstelik Musa dönmeden önce Harun onlara ey kavmim demişti. Fena halde tongaya düşürüldünüz. ve inne RabbekümürRahmânu fettebi'uniy ve etıy'u emriy zira unutmayın ki sizin rabbiniz O, sınırsız rahmet kaynağıdır.  O halde artık beni izleyin ve benim talimatlarıma uyun.

Tevrat’ın çıkış bölümünün 32. babının 1 – 5. pasajları Hz. Harun’un buzağı heykelini yapıp ona tapan kişi olduğunu söyler. Bir peygambere yapılmış bu ağır iftirayı Kur’an işte bu ayetlerle reddeder. Tevrat Hz. Harun’u buzağı heykelini yaptıran ve ona ilk tapan olarak takdim ederken, Kur’an ona yapılmış bu iftirayı reddederek Hz. Harun’u buna karşı çıkan bir kişi olarak sunar.


91-) Kalu len nebraha aleyhi akifiyne hatta yerci'a ileyna Musa;

Dediler ki: "Musa bize geri dönene kadar, ona (buzağıya) tapınıp durmaya devam edeceğiz." (A.Hulusi)

091 - Biz dediler: bunun başına devam edip durmaktan asla ayrılmayız tâ dönünceye kadar bize Musa. (Elmalı)


Kalu len nebraha aleyhi akifiyne hatta yerci'a ileyna Musa onlar dediler ki Musa bize dönüp gelinceye kadar asla ona tapmaktan geri durmayacağız. Hz. Harun’un bu uyarısına, bu karşı çıkışına rağmen onlar Hz. Harun’a böyle çıkıştılar.

Evet, abidiyn yerine akifiyn kullanılması çok ilginçtir bu ayette. Doğrudan tapınmadıklarını, altın buzağı heykeline tazim, saygı ve perestij gösterdikleri için vahiy bunu bir tapınma olarak takdim ediyor. Yoksa mesela akifiyne kelimesi yerine abidiyn kullanabilirdi ve ibadet ettiklerini söyleyebilirdi. Ama farklı, dolaylı bir kelime kullanarak onların, ona gösterdiği saygıyı vahiy tapınma olarak takdim ediyor.


92-) Kale ya Harunu ma meneake iz raeytehüm dallu;

(
Musa) dedi: "Ey Harun! Bunların sapıttığını gördüğünde niye onları engellemedin?" (A.Hulusi)

092 - Ey Hârun, dedi, sana ne mani' oldu da bunların dalâlete düştüklerini gördüğün vakit. (Elmalı)


Kale ya Harunu ma meneake iz raeytehüm dallu Musa dönünce ey Harun dedi onların sapıttıklarını gördüğün halde neden engel olmadın.


93-) Ella tettebi'an* efe'asayte emriy;

"Bana tâbi olarak (onlara doğruyu göstermedin)? Emrime isyan mı ettin?" (A.Hulusi)

093 - Benim ardımca gelmedin, emrime isyan mı ettin. (Elmalı)


Ella tettebi'ani bana uyman gerekmiyor muydu efe'asayte emriy şimdi sen emrime karşı gelmiş olmadın mı.

A’raf/142. ayetinde (Hz. Harun’a) görevimi sen üstlen demişti Hz. Musa bırakıp vahiy almaya giderken. Düzeni sağla, sakın bozgunculara meydan verme, fırsat verme demişti, böyle uyarmıştı. Bu ayette o hatırlatılıyor.


94-) Kale yebneümme lâ te'hüz Bi lıhyetiy ve lâ Bi re'siy* inniy haşiytü en tekule ferrakte beyne beniy israiyle ve lem terkub kavliy;

(Harun) dedi ki: "Ey anamın oğlu! Saçıma, sakalıma yapışıp durma! Muhakkak ki ben: 'İsrailoğulları arasında ayrılık çıkardın, sözümü tutmadın' demenden korktum." (A.Hulusi)

094 - Ey anamın oğlu dedi, sakalımı başımı tutma, emîn ol ki dediğime bakmadın da Benî İsraîl arasına tefrika düşürdün dersin diye korktum. (Elmalı)


Kale yebneümme lâ te'hüz Bi lıhyetiy ve lâ Bi re'siy ey anamın oğlu dedi Hz. Harun sakalımı saçımı çekiştirip durma inniy haşiytü en tekule ferrakte beyne beniy israiyle ve lem terkub kavliy inanki senin bana İsrail oğulları arasına ayrılık tohumları saçtın, nasihatimi dinlemedin demenden çekindim.

A’raf/150. ayetindeki savunmasında Hz. Harun İsrail oğullarının bu sapma sırasında kendisini öldürmeye bile kalkıştıklarını söyleyecektir. Hayati tehlike atlattığını söyleyecektir. Ki ora ile irtibatlı bu ayetler.


95-) Kale fema hatbüke ya Samiriyy;

(Musa) dedi ki: "Senin amacın nedir, yâ Samirî?" (A.Hulusi)

095 - Ya ey Sâmirî, senin derdin ne? (Elmalı)


Kale fema hatbüke ya Samiriyy Musa; Peki ey Samiriyy ya senin derdin neydi dedi.


96-) Kale besurtu Bi ma lem yebsuru Bihi fekabadtu kabdaten min eserir Rasûli fenebeztüha ve kezâlike sevvelet liy nefsiy;

(Samirî) dedi ki: "Onların algılayamadıklarını ben fark ettim! Rasûlün eserinden (bildirdiği B sırrı kuvvesini kullanarak) birazcık aldım da onu (altınların eridiği karışıma) attım... İşte böylece nefsim, (hakikatimden gelen kuvveyi) açığa çıkarmaya teşvik etti." (A.Hulusi)

096 - Ben dedi, onların görmediklerini gördüm de Resulün izinden bir avuç avuçladım da onu attım, ve bana nefsim böyle hoş gösterdi. (Elmalı)


Kale besurtu Bi ma lem yebsuru Bih O dedi ki; Ben bu işe onların göremedikleri bir noktadan bakıyorum.

Bu ayet çerçevesinde klasik tefsirlerde yer alan ve hiç biri de Kur’an ve sünnet tarafından desteklenmeyen delillere dayalı anlama biçimini bir tarafa bırakmak lazım. Çünkü onlar İsraili rivayetlere dayanıyor. Eğer onu bir tarafa bırakırsak büyük müfessir Ebu Müslüm Isfahani’nin ayeti en doğru olarak yorumladığını ve onun da Razi tarafından hem de 4 delille desteklendiğini esas alarak bendeniz Ebu Müslüm el Isfahani’nin bu ayeti anlama biçiminin doğru anlama olduğunu tasdik ederek onu tercih ettim.

Onun için de Burada ki; Kale besurtu Bi ma lem yebsuru Bih dedi ki ben bu işe onların göremedikleri bir noktadan bakıyorum şeklindeki anlamı tercih ettim. Yoksa şöyle de bir anlam verilmiş; Ben onların görmediğini gördüm. Tabii bunun arka planında yer alan ve desteği olmayan hikayelere göre Cebrail’in atının ayağını bastığı yerle ilgili bir mucize keşfettim ve oradan bir avuç toprak aldım fekabadtu kabdaten min eserir Rasûli fenebeztüha ve oradan bir avuç toprak alarak resulün izinden oraya bıraktım. Yani yaptığım altın heykelin içine bıraktım şeklinde anlamışlar fakat bu hikayeyi bir tarafa bırakırsak şöyle anlaşılabilir;

Bu nedenle de elçinin yani Hz. Musa’nın inanç sisteminden etkili bir parçayı çekip aldım ve kaldırıp attım. Doğrusu da budur. ve kezâlike sevvelet liy nefsiy zira güdülerim beni böyle yapmaya sevk etti.

İşte burada Ebu Müslim ve İ. Razi’ye göre dinden bir parça eser, dinden bir parça olarak anlaşılmalı. Eğer tasavvurunu hakikat yerine güdüler inşa ederse insanın, insan eşyaya böyle kul olur. Belki burada bu ayette verilen en güzel derste budur.


97-) Kale fezheb feinne leke fiyl hayati en tekule lâ misas* ve inne leke mev'ıden len tuhlefeh* venzur ila ilâhikelleziy zalte aleyhi akifa* le nuharrikannehu sümme lenensifennehu fiyl yemmi nesfa;

(Musa) dedi ki: "Git! Muhakkak ki hayatın boyunca insanları 'bana dokunmayın' diyerek yanına yaklaştırmamalısın... Ayrıca senin için, kendisine asla karşı çıkamayacağın kesin bir son var... Tapınıp durduğun tanrına bir bak! Kesinlikle onu yakacağız, sonra onu un ufak edip, denize savuracağız." (A.Hulusi)

097 - Haydi, dedi, defol, çünkü sana hayatta şöyle demek var, temas yok, hem sana bir vaat var ki ona aslâ hulfedilmiyeceksin, o başını bekleyip durduğun ilâhına da bak, her halde biz onu yakacağız da yakacağız, sonra da kül edip onu muhakkak deryaya dökeceğiz. (Elmalı)


Kale fezheb feinne leke fiyl hayati en tekule lâ misas Musa ona, Samiriyy’e defol git dedi. Ama iyi bil ki bundan böyle senin hayatın bana dokunmayın demekten ibaret olacaktır. Yani tecrit edileceksin, toplumda yalnız kalacaksın. ve inne leke mev'ıden len tuhlifeh bir şeyi daha unutma ki seni öte dünyada asla atlatamayacağın bir buluşma daha beklemektedir. venzur ila ilâhikelleziy zalte aleyhi akifen şimdi kendisine tapınmakta bunca ısrar ettiğin tanrına dön de bir bak bakalım diyor, Hz. Musa devam ediyor le nuharrikannehu sümme lenensifennehu fiyl yemmi nesefa onu cayır cayır yakacak ardından da suya savuracağız.


98-) İnnema ilâhukümullâhulleziy lâ ilâhe illâ HU* vesi'a külle şey'in ılma;

Ulûhiyet sahibiniz sadece Allâh'tır... Tanrı yoktur sadece "HÛ"! İlmiyle her şeyi (her yönden) kuşatandır!

098 - Sizin ilâhınız ancak o Allah dır ki ondan başka ilâh yok, o ilmi ile her şey'i kuşatmıştır. (Elmalı)


İnnema ilâhukümullâhulleziy lâ ilâhe illâ HU şu gerçeği hiç unutmayın ey bu vahyin tüm okuyucuları Ey Musa’ya, İsa’ya, Muhammed’e, tüm resullere Nebilere inen vahiyleri takip eden tüm insanlık. Şu gerçeği hiç unutmayın; İlahınız yalnızca kendisinden başka tanrı olmayan Allah’tır. vesi'a külle şey'in ılma onun bilgisi her şeyi kuşatmıştır. Yalnız onun bilgisi her şeyi kuşatmıştır. Onun içinde Allah’ı bırakıp ta daha aşağı varlıklara kulluk etmeyin. Kula kul olmayın, eşyaya hiç kul olmayın. Eşya sizin için yaratılmıştır. Siz eşya için değil. Eşyaya kul olan aslında şunu iyi bilsin ki kendi şahsiyet ve şerefini, insanlık değerini beş paralık etmiş olur. Çünkü senin merkebin olarak yaratılmış olan eşyayı, sen sırtına bindirmiş onun merkebi olmuş olursun.

Böyle olmaktan Allah’a sığınırız.


“Ve ahiru davana enil hamdülillahi rabbil alemiyn”

Çağrımız ve davamız Âlemlerin Rabbi olan Allah’a hamd’adır.


99. videonun sonu
99. videoyu toplu olarak http://kurantefsir.wordpress.com/2012/06/01/islamoglu-tef-ders-taha-056-09899/  bulabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder