15 Nisan 2014 Salı

İslamoğlu Tef. Ders. MÜDDESSİR SURESİ (07-24)(183-B)b



a sayfasından devam 

7-) Ve liRabbike fasbir;

Rabbin için sabret! (A. Hulusi)

07 - Ve rabbin için sabır eyle. (Elmalı)


Ve liRabbike fasbir rabbin hatırına sabret. Bir önceki sureyi tefsir ederken sabrın üç harfi cerre kullanıldığını söylemiştim. İşte “lam” la kullanılan. Bu cümlenin aslı fasbir liRabbik tir. Neden böyle gelmiş? Sadece rabbin için Rabbin hatırına sabret manasını verir d onun için. Aynı zamanda burada ki sabır rabbinin senin üzerinde ki hatırını, senin sabretme gücünün üzerinden görelim demektir. Bir insan Allah için ne kadar katlanıyorsa, katlandığını o kadar çok seviyor demektir. Öyle değil mi? Burada da bu var aslında. Kulluk için sabır, lehine sabır, cennete sabır ediyorsun. Bunun için özel bir şey mi gerekiyor. Yani rabbine kulluğa sabret. Peygamberliğin sana yüklediği ekstra mükellefiyetler var. Sabret ki ahiret senin olsun. Eyvallah..!


8-) Feizâ nukıre fiynnakur;

O boru öttürüldüğünde (ölüm, bâ's); (A. Hulusi)

08 - Çünkü o boru öttürüldü mü bir. (Elmalı)


Feizâ nukıre fiynnakur sur borusu üflendiği zaman.


9-) Fezâlike yevmeizin yevmun 'asiyr;

İşte o süreç, çok zor bir süreçtir!

09 - O işte o gün pek zorlu gündür. (Elmalı)


Fezâlike yevmeizin yevmun 'asiyr işte bu o gün çok zor bir gündür.


10-) 'Alelkafiriyne ğayru yesiyr;

Hakikat bilgisini inkâr edenlere (gerçeği örtenlere) hiç kolay değildir! (A. Hulusi)

10 - Kâfirlere hiç kolay değildir. (Elmalı)


'Alelkafiriyne ğayru yesiyr kafirler üzerine hiçte kolay değildir. Çok zordur. Kâfirin ilk geçtiği yer  Kur’an da, haberdar olmayan değil, kendisine gelen gerçeği bilerek inkar eden kimsedir. Yani kendisine teklif gelmiş ve o da ısrarla inkar etmişse kafir ismini almayı “hak kazanmıştır”. Müstahaktır diyelim.


11-) Zerniy ve men halaktu vehıyda;

Beni, yalnız olarak yarattığımla (başbaşa) bırak; (A. Hulusi)

11 - Bırak bana o herifi ki yarattım da tem tek. (Elmalı)


Zerniy ve men halaktu vehıyda şu tek yarattığım adamı bana bırak. Burada Halid Bin Velid in babası Velid Bin Muğıre olduğu söylenmiş, gerçekten kimi kimsesi olmadığı halde, ilerde öyle bir dünyalığa, öyle bir evlada kavuşmuş ki, 12 – 13 evladı olmuş, ama burada geneldir, sebeplerin hususiliği, hükümlerin umumiliğine mani değildir; Kuraldır.


12-) Ve ce'altu lehû malen memdûda;

Kendisine zenginlik oluşturduğumu; (A. Hulusi)

12 - Hem uzun boylu mal verdim. (Elmalı)


Ve ce'altu lehû malen memdûda ki geniş maddi imkanlar vermiştim ona.


13-) Ve beniyne şuhûda;

Önünde dolaşan oğullar verdiğimi; (A. Hulusi)

13 - Hem göz önünde uğullar. (Elmalı)


Ve beniyne şuhûda bir de cömertliğimin şahidi olsun diye çocuklar, evlatlar vermiştim. 12 – 13 tane çocuğu olduğu söylenir bu zatın.


14-) Ve mehhedtu lehu temhiyda;

Kendisine alabildiğine genişlik ve bolluk yaşattığımı! (A. Hulusi)

14 - Hem kendisine bir döşeyip döşedim. (Elmalı)


Ve mehhedtu lehu temhiyda ve onu bir bebek gibi elemiş belemiştim. Bu ayete verebileceğim bundan daha güzel bir mana yok. Çünkü meh, beşik demek. Bir bebek gibi elemiş belemiştim. Yani adam sıfır doğdu, sıfır yaşadı, ama dünyalıkların hepsine kavuştu.


15-) Sümme yatme'u en eziyde;

Üstelik (hırs ile) daha da arttırmamı umar! (A. Hulusi)

15 - Sonra da tama' eder ki daha artırayım. (Elmalı)


Sümme yatme'u en eziyd şimdi de kalkmış daha fazlasını istiyor. Elindekilere şükretmek şöyle dursun, bir de fazlasını istiyor.


16-) Kellâ* innehû kâne liâyâtiNA 'aniyda;

Hayır (asla)! Muhakkak ki o işaretlerimize karşı çok inatçıdır. (A. Hulusi)

16 - Hayır, çünkü o bizim âyetlerimize bir anud kesildi. (Elmalı)


Kellâ yoo..! öyle yağma yok manasına geliyor burada kellâ. innehû kâne liâyâtiNA 'aniyda madem ki o inatla inkara saplanmıştır;


17-) Seurhikuhu sa'uda;

Onu saud'a (sarp bir yokuş) mecbur edeceğim. (A. Hulusi)

17 - Ben onu dimdik sarpa sardıracağım. (Elmalı)


Seurhikuhu sa'uda ben de onu sarp yokuşa süreceğim.

Evet, şimdi bir kafirin tipolojisi çiziliyor değerli dostlar. Buraya dikkatli bakalım. Bu kendisini zaten tefsir ediyor.


18-) İnnehu fekkere vekaddere;

Muhakkak ki o düşündü ve takdir etti! (A. Hulusi)

18 - Çünkü o bir düşündü, ölçtü biçti. (Elmalı)


İnnehu fekkere vekadder bu tarihte geçmiş bir kafirden bahsetmiyor. Her an, her zeminde her zamanda bu tip var. Çünkü o; önyargıyla, sığ bir biçimde düşündü, taşındı, ölçtü, biçti. Fekkera; sığ düşünme manasına gelir fakire göre. Çünkü bu kökten 16 kelime geçer Kur’an da, hepsi de fiildir, tefekkera ile fekkera ayrıdır. Tefekkür ile fikr ayrıdır. Tefekkür olumlu düşünme, iyi düşünme, doğru düşünme. Fikr ise kötü düşünme anlamına geldiğini biz Kur’an da ki kullanımların istikrai sonucundan anlıyoruz.


19-) Fekutile keyfe kaddere;

Ölesi (de hakikati göresi) nasıl takdir etti! (A. Hulusi)

19 - Kahrolası nasıl bitçi. (Elmalı)


Fekutile keyfe kadder Kahrolası nasıl da ölçtü biçti.


20-) Sümme kutile keyfe kaddere;

Sonra yine ölesi (de hakikati göresi) nasıl takdir etti! (A. Hulusi)

20 - Sonra kahrolası nasıl biçti. (Elmalı)


Sümme kutile keyfe kadder bir daha kahrolası nasıl da ölçtü biçti. Niye? Çünkü metresi yanlış, kilosu yanlış, aklı yanlış. Yanlış kilo ile ölçerseniz yanlış ölçersiniz. Yanlış metre ile ölçerseniz yanlış ölçersiniz. Tartınız ve ölçünüz yanlış olur. Çünkü akıl kilonuz yanlış. Akıl kilosunu Kur’an vahyi ile doğrultmadan ölçmeyin manasına gelir.


21-) Sümme nazare;

Sonra baktı. (A. Hulusi)

21 - Sonra baktı. (Elmalı)


Sümme nazar sonra etrafı süzdü,


22-) Sümme 'abese ve besere;

Sonra kaşlarını çattı ve yüzünü ekşitti! (A. Hulusi)

22 - Sonra kaşını çattı ve ekşiyerek surat astı. (Elmalı)


Sümme 'abese ve beser ardından surat astı ve rengi attı.


23-) Sümme edbere vestekbere;

Sonra arkasını döndü ve kibre saptı! (A. Hulusi)

23 - Sonra ardına döndü ve büyüklük tasladı da. (Elmalı)


Sümme edbere vestekber en sonunda hakikate sırtını döndü ve kibir abidesi kesildi.Hakikate, Kur’an a karşı, Allah’a karşı kibirlendi.


24-) Fekale in hazâ illâ sıhrun yu'ser;

Ve şöyle dedi: "Bu nakledilen büyüleyici bir sözden başka bir şey değil!" (A. Hulusi)

24 - Bu, dedi «başka değil, bir sihri müser. (Elmalı)


Fekale in hazâ illâ sıhrun yu'ser nihayet dedi ki bu sadece gerçekten geçmişten miras kalmış bir sihirdir dedi.

Devam ediyor c sayfasına geçiniz
        Müddessir suresini toplu olarak BURADA bulabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder